Veistos vai vaate? Designers’ Nest -näyttelypalkinnon voittaja Amina Saadan konsepti esillä Tanskassa

Amina Saadan työ Red Bride on nyt esillä Tanskassa, Designmuseum Danmarkissa Absent Bodies -ulkonäyttelyssä 22.11. saakka.
Amina Saada, Red Bride, Designers Nest. Photo Alexander Höllsberg
Photo: Alexander Höllsberg

Fashion, Clothing and Textile Design (FaCT) -maisteriopiskelija Amina Saada on voittanut arvostetun Designers’ Nest Exhibition Prize 2020 -palkinnon. Hänen työnsä Red Bride on nyt esillä Tanskassa, Designmuseum Danmarkissa Absent Bodies -ulkonäyttelyssä 22.11. saakka. Näyttelyn ovat kuratoineet Designers’ Nestin johtaja Ane Lynge-Jorlén sekä Designmuseum Danmarkin kuraattori Pernille Stockmarr.

Mallistossaan Wearable Sculptures Amina Saada on kehittänyt uuden tekniikan, jolla luoda veistoksellisia muotoja. Hän herättelee katsojaa tarkastelemaan vaatteita uusilla tavoilla.

Amina Saada, Red Bride, Photo: Alexander Höllsberg
Photo: Alexander Höllsberg

Amina kertoo: ”Pääsin jo kandivaiheessa kosketuksiin saven kanssa ja myöhemmin maisteriopiontojen viimeisenä vuonna Ways of Making 1 -valumuottikurssille. Savesta veistämällä sai helposti tehtyä erilaisia muotoja, ja mietin, pystyisinkö siirtämään samaa tekniikkaa vaatteisiin.

”Luonnostelin ensin barbinuken päälle prototyyppejä, jotta saisin käsityksen erilaisista muodoista. Sen jälkeen siirryin puolikokoiseen mallinukkeen, jonka päälle loin savesta muodokkaan mekon. Kun olin tyytyväinen saviveistokseen, vuorasin sen kaavapaperilla, johon kopioin kaavat. Samalla tätä tehdessäni mietin harkiten leikkaussaumat, jotta saisin muotin pois nuken päältä ja lopullisen vaatteen ompeleminen olisi helpompaa. Sitten tein kaavanpaloihin muotolaskokset, jotka helpottivat kolmiulotteisen muotin tasoittamista. Valmistin puolikokoisen prototyypin tekstiilistä nähdäkseni kaavojen toimivuuden. Onnistuneet kaavat digitoin ja tulostin 200 % suuremmiksi lopullisiksi kaavoiksi. Sen jälkeen valmistin lopulliset vaatteet, joista muodostui maisterimallistoni.

”Visuaalinen inspiraationi löytyi 60-luvun Space Age -futurismista ja YSL:n Cocoon-häämekosta, joka muistuttaa koteloitunutta perhosta. Koteloa pidetään rumana mutta siitä kuoriutuu kaunis perhonen. Mikä on kaunista ja mikä rumaa? Riippuu siitä, mistä näkökulmasta asiaa tarkastelee. Samalla tavalla minun mallistoni on rumuuden ja kauneuden sekoitus, erilaisia kuhmuja ja vääristyneitä muotoja löytyy yllättävistä paikoista. Ja onko Red Bride ylipäätään veistos vai vaate? Tavallaan haluan suunnitella ’rumia morsiamia’ ja saada ihmiset pohtimaan muuttuvia kauneusihanteita.”

Designers’ Nest -näyttelypalkinnon perusteina olivat tekninen ja taiteellinen taituruus, mallistokonsepti sekä näyttelyviestintä. Pohjoismaiden johtava muotikilpailu Designers’ Nest avaa Kööpenhaminan muotiviikon ja toteutetaan yhteistyössä kuuden johtavan pohjoismaisen muotoilukoulun kanssa. Kilpailu on perustettu vuonna 2003.

Absent Bodies näyttely 28.8.–22.11.2020

Designers’ Nest Exhibition Prize 2020 -voittajat

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024