VCD:n maisteriopiskelija Aliisa Perikangas voitti Kultahuipun

Grafian Vuoden Huiput 2021 -kilpailun Nuoret luovat -sarjan pääpalkinto eli Kultahuippu on myönnetty VCD:n maisteriopiskelija Aliisa Perikankaalle kurssityöstä Herätä minut.
Herätä minut project by Aliisa Perikangas

Grafian Vuoden Huiput 2021 -kilpailun palkinnot jaettiin 28.4.2022. Nuoret luovat -sarjan pääpalkinnon eli Kultahuipun voitti Aalto-yliopiston  Visual Communication Design -maisteriopiskelija  Aliisa Perikangas. Voitokas, kurssityönä syntynyt Herätä minut -teos teki tuomaristoon vaikutuksen luovuudellaan ja omaperäisyydellään. Palkintoperustelut kuuluvat seuraavasti: ”Nettisivu, jolle laskeutuessa tuntuu kuin astuisi taidegalleriaan. Teksti ja visuaalisuus tukevat upeasti toisiaan. Lumoava, taidokas, kaunis!”

Nettisivulle laskeutuessa tuntuu kuin astuisi taidegalleriaan. Teksti ja visuaalisuus tukevat upeasti toisiaan. Lumoava, taidokas, kaunis!

Palkintoperustelut

Herätä minut käsittelee typografisen kerronnan kautta miten tarina, tunnelma ja jännite voidaan rakentaa valkoisella tilalla, lukunopeudella ja rytmillä. Projekti tutkii typografiaa runoudessa ja löytää vaihtoehtoisia kerronnan keinoja minimalistiselle, koruttomalle ja yksinkertaiselle typografialle, jota yleisesti kohtaamme runoudessa. Teos peilaa kirjoittajan kokemuksia, tunteita ja ajatuksia globaalin pandemian aikaan.

Herätä minut on syntynyt kurssilla ”Studio: Type and Written Language Studio” keväällä 2021. Kurssin opettajana toimi Tuomas Kortteinen.

Herätä minut project by Aliisa Perikangas

Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen sekä suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Vuosittain vaihtuva tuomaristo pitää sisällään 70 suunnittelijaa ja ylituomarin, joka oli tänä vuonna luova johtaja Sami Niemelä.

Tästä Herätä minut -teokseen.

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.