Varun Singhistä Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumni 2016

Ensimmäistä kertaa valittu vuoden alumni on tehnyt arvokasta työtä muun muassa suomalaisen startup-kulttuurin edistämiseksi.
wwwvarun_elec_varun_singh_24-10-2016_photo_mikko_raskinen_004_fi.jpg

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu on valinnut historiansa ensimmäisen vuoden alumnin. Varun Singh palkittiin Alumni&StudentWeekend -seminaarissa lauantaina 29. lokakuuta.

”Olen hämmentynyt ja erittäin iloinen saamastani kunnianosoituksesta jo tässä vaiheessa uraani”, tekniikan tohtoriksi vuonna 2015 valmistunut Singh sanoo.

Hän aloitti opintonsa tietoliikennetekniikan maisteriohjelmassa TKK:ssa vuonna 2007 ja valmistui diplomi-insinööriksi pari vuotta myöhemmin. Singh jatkoi tietoliikenteen tohtoriopintoihin professori Jörg Ottin ohjauksessa. Hänen uraauurtava väitöstyönsä palkittiin syksyllä 2016, kun uuden sukupolven multimediateknologioiden ja -sovellusten asiantuntijoiden ja tutkijoiden yhteisö ACM Special Interest Group on Multimedia (SIGMM) myönsi hänen työlleen kunniamaininnan.

Tohtoriksi valmistuttuaan Singh perusti multimediapuhelujen laatua parantavan CALLSTATS I/O Oy:n myös tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella työskennelleiden professori Jörg Ottin ja Marcin Nagyn sekä laitoksella opiskelleen Shaohong Lin kanssa. Yritys kehittää analytiikka- ja optimointipalvelua WebRTC-pohjaisille videokonferensseille, ja Singh toimii yrityksen toimitusjohtajana. Hän tutki aihetta jo väitöstyössään ja hankki Aalto-yliopistolle kansainvälistä näkyvyyttä tutkimuksensa lisäksi osallistuessaan IETF:n ja W3C:n standardointityöhön.

”Yrityksessämme työskentelee tällä hetkellä 12 työntekijää, joista puolet ovat valmistuneet Aalto-yliopistosta”, hän sanoo.

Yrittäjyys vaatii kovaa työtä

Into yrittäjyyteen sai potkua, kun Singh oli mukana opiskelijavetoisen yrittäjyysyhteisön AaltoES:n perustamisvaiheessa vuonna 2009. Hän toimi aktiivisesti yhteisön ydintiimissä parin vuoden ajan ja oli merkittävässä roolissa kasvuyrittäjyyden edistämisessä opiskelijoiden keskuudessa.

”Varun on tehnyt mittaamattoman arvokasta työtä suomalaisen tietoliikenneosaamisen ja startup-kulttuurin edistämiseksi. Hän on erinomainen esikuva opiskelijoille, miten elämässä menestytään ahkeralla työllä ja aktiivisella toiminnalla”, Sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Jyri Hämäläinen sanoo.

”Kerron mielelläni kokemuksistani opiskelijoille ja jaan tietoa ja osaamistani eteenpäin”, Singh toteaa.

Hän kannustaa seuraamaan päivittäin eteen tulevia tilanteita ja asioita. Jos huomaa ettei jokin toimi, silloin kannattaa pohtia, voisiko asian tehdä jotenkin toisin ja olisiko siitä liikeideaksi.

”Kun teillä on idea, uskokaa siihen. Ensimmäisessä vaiheessa on tärkeää pohtia, ymmärtääkö asiakas yrityksenne idean ja vastaako se asiakkaiden tarpeisiin. Tämän jälkeen rakenna toimiva tiimi.”

”Itse olen ollut onnekas saadessani mukaan mahtavan ja osaavan tiimin. Kiitos kunnianosoituksestani kuuluu myös tiimilleni ja yhtiökumppaneilleni sekä ihmisille, joita olen urani aikana tavannut”, hän kiittää.

Lisätietoa:

uutinen 16.9.2016: SIGMM myönsi Varun Singhin väitöskirjalle kunniamaininnan

uutinen 25.9.2016: Multimediapuhelujen laatua parantava Callstats.io sai 2,7 miljoonan euron rahoituksen

Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.