Vanhasta vankilasta syntyi innovaatiopaja

Design Factory -perhe sai uuden jäsenen Alankomaista, Leeuwardenin kaupungista.

Ympäröivää kuhinaa katsellessa on vaikea uskoa, että vielä kymmenen vuotta sitten tämä oli yksi Hollannin eristyneimmistä kolkista.

Nyt Leeuwardenin kaupungissa sijaitsevaan entiseen Blokhuispoortin vankilaan on syntynyt opiskelun, tutkimuksen ja yritykset yhdistävä innovaatiopaja: Aalto-yliopistosta maailmalle levinneen verkoston yhdeksäs jäsen, Frisian Design Factory eli FDF.

– Alankomaiden ensimmäinen Design Factory on jo käynnistämisvaiheessa ottanut aktiivisen roolin kansainvälisessä verkostossamme.  Olemme tehneet yhteistyötä erityisesti tutkimusprojektien ja innovatiivisten oppimiskokeilujen valmistelussa. Olen vaikuttunut siitä, miten nopeasti heidän projektinsa on edennyt, ja sen toteutussuunnitelma on opiksi meillekin. Kohtaamisia tuetaan monin tavoin; esimerkiksi avajaisten tohtoriopiskelijoiden posterikilpailun voittajat pääsevät tutustumaan Aalto-yliopistoon ja sen Design Factoryyn, iloitsee Aallon Design Factoryä vetävä Kalevi Ekman.

FDF toimii NHL University of Applied Sciencen alaisuudessa, joka tulevaisuudessa yhdistyy Stendenin yliopiston kanssa. FDF:n koordinaattorin Eric Voigtin mukaan innovaatiopajasta on tarkoitus tehdä jo tulevan vuoden aikana yliopistojen ja yritysten välisen yhteistyön kotipesä. Jatkossa koko vankila-aluetta kehitetään innovaatio- ja luovan toiminnan keskukseksi, tähtäimessä vuosi 2018, jolloin Leeuwarden toimii Euroopan kulttuuripääkaupunkina. Ensimmäinen askel alueen avaamiseen koko yhteisölle on avajaisten kanssa yhtä aikaa toimintansa aloittanut D’Lab Fablab.

Kuvat: Frisian Design Factory

Frisian Design Factory

Aalto Design Factory

Design Factory Global Network

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.