Vanhalla Nokian puhelimella kuvattu suomalaiselokuva saa maailmanensi-iltansa Rotterdamin elokuvajuhlilla

Kukaan ei katso sinua silmiin pääsi ainoana suomalaisena elokuvana Rotterdamin elokuvajuhlille. Ohjaaja Jesse Jalonen kuvasi elokuvan vuoden 2010 Nokia C5 -kännykällä.
Stilli_elokuvasta_ Kukaan ei katso sinua silmiin
Kuva: Jesse Jalonen

Kymmenen vuotta sitten Jesse Jalonen osti Nokian kamerapuhelimen, jolla otettujen kuvien rosoinen laatu jäi hänen mieleensä. ”Tuskin olisin silloin uskonut, että kuvaan sillä vielä pitkän elokuvan”, Jalonen naurahtaa.

Rotterdamin elokuvajuhlat lukeutuvat Suomen elokuvasäätiön mukaan Euroopan tärkeimpiin elokuvatapahtumiin. Tänä vuonna sen ohjelmistossa on ainoana suomalaiselokuvana Jesse Jalosen esikoisohjaus Kukaan ei katso sinua silmiin. 65-minuuttinen elokuva kertoo keskuudessamme elävistä näkymättömistä ihmisistä, jotka voi havaita ainoastaan kameran välityksellä.

Elokuvassa seurataan yksinhuoltajaisä Tuomasta, joka joutuu ongelmiin lastensuojelun kanssa näkymättömyytensä vuoksi. Toinen päähenkilö Ninni tapaa internetrakkaansa ensimmäisen kerran tosielämässä, mutta silloinkin heidän välillään on kamera.

Jalonen päätti kuvata elokuvan vanhalla nokialaisella sen kaitafilmikuvaa muistuttavan jäljen ja kätevän koon vuoksi. "Kännykkä kulki taskussani kaikkialle. Kuvasin elokuvan materiaalia hiljalleen neljän vuoden ajan", Jalonen kertoo.

Stilli_elokuvasta_ Kukaan ei katso sinua silmiin
Näkymätön Ninni (Ida-Maria Olva) tapaa elokuvassa ensimmäistä kertaa internetissä tapaamansa Axelin (Jonas Rothlaender). Kuva: Jesse Jalonen

Elokuva yhdistelee dokumenttielokuvaa ja fiktiota. Rotterdamin elokuvafestivaali luonnehtii sitä "herkäksi tarinaksi perustavanlaatuisesta yksinäisyydestä ja yhteyden tuomasta lohdutuksesta".

Elokuvan on tuottanut Ella Ruohonen Aalto-yliopiston Elokuva- ja lavastustaiteen laitoksella yhteistyössä Fossi Filmsin kanssa. Se on Jalosen lopputyö elokuvaohjauksen pääaineesta Aalto-yliopistossa.

Rotterdamin kansainväliset elokuvajuhlat järjestetään 51. kerran 26.1.-6.2. Tapahtuma on alan tärkeimpiä, ja se tunnetaan erityisesti riippumattomaan ja kokeelliseen elokuvaan keskittyvästä ohjelmistostaan. Kukaan ei katso sinua silmiin on esillä festivaalin lyhyiden ja keskimittaisten elokuvien sarjassa. Elokuvan Suomen ensi-ilta ei ole vielä tiedossa.

Lisätiedot:
Jesse Jalonen, ohjaaja: [email protected], +358 40 7036384
Juho Fossi, yhteistuottaja (Fossi Films): [email protected], +358 40 7225215

Elokuvan omat sivut

Teaser-traileri

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta