Väitös: Lapsuuden kokemukset vaikuttavat monen kasvuyrittäjän yrittäjyyden polulla

Aarni Moisala havainnollistaa väitöskirjassaan, miten menestyvien yrittäjien luovat prosessit syntyvät ja kehittyvät.
Nainen ja mies pöydän ääressä, kuvituskuva

Kauppatieteiden lisensiaatti Aarni Moisala puolustaa yrittäjyyden aineen väitöstutkimustaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa keskiviikkona 5.12.2018.

Moisala on väitöskirjassaan kehittänyt menetelmiä, joiden avulla voidaan tutkia yrittäjyyden syntymiseen liittyviä tekijöitä. Moisala on selvittänyt mm. muutaman tunnetun suomalaisen kasvuyrittäjän lapsuuden kokemusten merkitystä yrittäjyyden polulla sekä tehnyt laajan vertailevan tutkimuksen suomalaisten ja virolaisten opiskelijoiden yrittäjyysorientaatioista. Moisalan tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sekä yrittäjyyden opiskelun kehittämisessä että poikkeukselliseen kasvuhalukkuuteen vaikuttavien tekijöiden tunnistamisessa.

"Havainnollistan tutkimuksessani, miten menestyvien yrittäjien luovat prosessit syntyvät ja kehittyvät. Tutkimukseni mukaan tulevien yrittäjien yrittäjyyspyrkimysten tutkiminen voidaan aloittaa jo huomattavasti aikaisemmin kuin perinteisesti on ajateltu ja tutkittavat henkilöt voivat myös olla aktiivisia toimijoita, eivätkä vain passiivisia tutkimuksen kohteita", Moisala kertoo.

Tässä väitöstutkimuksessa osoitetaan myös, miten näyttelijäntyön menetelmiä voidaan hyödyntää yrittäjyyden tutkimisessa ja oppimisessa. Moisala yhdistää tieteen ja taiteen tutkimuskenttiä sekä avaa uusia yhteistyömahdollisuuksia moniosaajista koostuville tutkimusryhmille.

Lisätiedot:
Aarni Moisala

Väitöskirja saatavilla aaltodoc.aalto.fi -palvelussa joulukuun alussa.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.