Vähittäiskaupassa on käynnissä valtava muutos

Tohtori Richard Cuthbertson, yksi vähittäiskaupan kansainvälisiä johtavia asiantuntijoita, vierailijaksi markkinoinnin laitokselle.
Richard Cuthbertson, markkinoinnin laitoksen Visiting Senior Fellow

Tohtori Richard Cuthbertson on nimitetty Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitokselle Visiting Senior Fellow -tehtävään. Hän pitää tänä keväänä laitoksella uuden kurssin, jonka nimi on Retail Futures: New business models, service systems, and customer experiences. Opiskelijat oppivat kurssilla strategisesta vähittäiskaupan johtamisesta ja markkinoinnista nopeasti muuttuvassa ympäristössä.

Mutta kuka on tohtori Cuthbertson? Suoritettuaan ensimmäisen tutkintonsa johtamisen alalta Cuthbertson työskenteli energia- ja autoalalla, minkä jälkeen hän siirtyi konsultiksi useiden vähittäismyyntiyritysten palvelukseen. Käsitellessään näissä rooleissa erilaisia aineistoja hän törmäsi saatavilla olevien tietojen kasvavaan määrään ja monipuolisuuteen.

”Siksi halusin alkaa käyttää aiempaa enemmän aikaa digitaalisten kehitysaskelten pohdintaan. Lähdin tekemään väitöskirjaa, joka käsitteli kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen käyttämistä johtamisen päätöksenteossa. Korkeakoulumaailman puolella työskentelin Bournemouthin yliopistossa, jonka jälkeen minut rekrytointiin Oxfordiin, ja vietin myös jonkin verran aikaa Aallossa FiDiPro-tutkijana. Olen tehnyt tutkimusta ympäri maailmaa: Yhdysvalloissa ja Aasiassa, erityisesti Intiassa, Singaporessa ja Japanissa, sekä Euroopassa, erityisesti Ison-Britannian ja Pohjoismaiden markkinoilla”, Richard Cuthbertson kertoo.

Cuthbertson on opettanut ja tehnyt tutkimusta monella vähittäiskaupan eri alueella, mutta hän on aina keskittynyt aineistoihin, dataan ja johtamisen päätöksentekoon.

”Suuri osa ensimmäisistä töistäni keskittyi tuotetietoihin perustuvaan johtamistoimintaan: toimitusketjuihin, logistiikkaan ja liikkeiden toimintaan. Sen jälkeen siirryin tutkimaan asiakastietoihin perustuvaa johtamistoimintaa: aluevaihtelua, hinnoittelua ja uusien tuotteiden kehitystä. Nykyään keskityn enemmän tulevaisuuden johtamistoimintaan: monikanavaisuuteen, innovaatioon ja strategiaan”, hän kertoo.

Kohti fyysistä ja digitaalista kauppaa yhdistelevää monikanavaista maailmaa

Vähittäiskaupassa on käynnissä valtava muutos, sillä perinteisestä fyysisessä liikkeessä tapahtuvasta myynnistä ollaan siirtymässä fyysistä ja digitaalista myyntiä yhdistelevään monikanavaiseen malliin.

”Useimpien vähittäismyyjien nykyiset liiketoimintamallit eivät heijasta toivottuja asiakaskokemuksia. Tämä on haaste sekä vähittäismyyjille että vähittäismyyjien toimittajille ja jopa asiakkaille, jotka kokeilevat edelleen uusia ostotapoja, eivätkä ole vielä päätyneet suosikkitapaan”, tohtori Cuthbertson sanoo.

”On hienoa päästä tarkastelemaan kehittyvää vähittäiskaupan maailmaa Kauppakorkeakoulun opiskelijoiden kanssa. Tuen myös edelleen Aallon väitöskirjatutkijoita ja tutkijoita, jotka käsittelevät tähän liittyviä aiheita.”

Markkinoinnin laitoksen johtajan, professori Arto Lindblomin mukaan Richard tuo paljon tietoa ja uusia ideoita nykyaikaisesta vähittäiskaupasta ja auttaa laitosta myös kehittämään vähittäiskauppaan liittyvää opetusta ja tutkimusta.

”Olen todella iloinen, että Richard on liittynyt tiimiimme. Hänen asiantuntemuksensa asiakastietojen hallinnasta, monikanavaisista strategioista ja vähittäiskaupan innovaatioista on meille erittäin arvokasta”, Lindblom sanoo.

”Richardin uusi Retail Futures -kurssi on todella mielenkiintoinen, ja kannustankin opiskelijoita ottamaan siitä kaiken irti. Nyt on tarjolla todella upea tilaisuus päästä opiskelemaan vähittäiskauppaa johtavan kansainvälisen asiantuntijan johdolla”, Lindblom jatkaa.

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.