Vaatteiden vuokrauspalvelu uudistaa muotialaa

Markkinoinnin maisteriopiskelijan Katariina Järvisen yrityksessä yhdistyvät kaksi megatrendiä: kierrätys ja jakamistalous.
The picture shows Katariina Järvinen on Aalto University campus, holding fashionable pieces of clothes in her hands.
Markkinoinnin maisteriopiskelija Katariina Järvinen haluaa, että hänen yrityksensä Clozeta on osa kestävämpää muotiteollisuutta. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto.

Tässä jutussa Kauppakorkeakoulun markkinoinnin maisteriopiskelija Katariina Järvinen kertoo, miten hänestä tuli muotialan yrittäjä ja miten opinnot Aalto-yliopistossa ovat auttaneet häntä perustamaan yrityksen, jonka tavoitteena on olla osa muotialan parempaa tulevaisuutta.

”Ystäväni oli saanut kutsun juhliin, joiden teemavärinä oli punainen, eikä hänellä ollut sopivia vaatteita. Hän pyysi minulta lainaksi punaista mekkoa, jota olin pitänyt kerran vuosia aiemmin. Suostuttuani pyyntöön huomasin, etten ollut käyttänyt mekkoa kuin sen yhden kerran kolmen vuoden aikana.

Juttelin asiasta ystäväni Tommi Salosen kanssa, jonka kanssa myöhemmin perustin yritykseni. Keskustelu siirtyi nykyisten muotimarkkinoiden ongelmakohtiin eli pikamuotiin ja siihen, että ihmiset ostavat enemmän vaatteita kuin ehtivät käyttää, vaikka heidän vaatekaappinsa ovat jo valmiiksi täynnä. Ihmiset haluavat ostaa vaatteita ja pukeutua monipuolisesti, vaikka se on ympäristön kannalta kestämätöntä. Nopeasti muuttuvien muotimarkkinoiden ongelmista keskustellaan paljon, mutta valmistajat tuovat markkinoille edelleen useita trendejä vuosittain, ja sosiaalinen media luo kuluttajille tarpeen ostaa uusien trendien mukaisia vaatteita.

Bisnesideasta vaatteiden vuokraamiseen verkossa

Puhuimme vaatteiden vuokraamisen ideasta. Jos vaatteita voisi vuokrata, niitä ei tarvitsisi ostaa niin paljon, ja voisi silti pukeutua monipuolisesti. Uuden vaatteen houkutuksen voisi tyydyttää ympäristöä vahingoittamatta vuokraamalla vaatekappaleen. Innostuimme ajatuksesta ja päätimme perustaa verkossa toimivan vaatevuokrausyrityksen, Clozetan.

Clozeta-vuokrausalusta tarjoaa asiakkailleen laajan vaatevalikoiman, jossa on tunnettuja pohjoismaisia brändejä, kuten Filippa K, Baum und Pferfgarten ja Malene Birger. Palvelu on tarjolla kuukausitilauksena tai kertavuokrauksena. Kuukausitilauksen hinnalla asiakkaat voivat valita mitkä tahansa kolme vaatetta. Yksittäisten vaatteiden vuokrahinnat perustuvat puolestaan vaatteen alkuperäiseen hintaan.

Viime keväänä julkaistiin Clozeta Preloved, jossa ostamme laadukkaita käytettyjä vaatteita ja vuokraamme niitä eteenpäin. Ideana on, että asiakas täyttää kyselyn mieltymyksistään, kokotiedoistaan ja pukeutumistyylistään, ja me lähetämme hänelle vastausten perusteella neljä second hand -vaatetta. Jos valinta ei osukaan nappiin, asiakas voi vaihtaa vaatteet kerran kuukaudessa maksutta.

Kestävää pukeutumista

Vaate- ja tekstiilijätteen määrä maailmanlaajuisesti on järkyttävä, joten varmistamme, että jokaista vaatetta käytetään mahdollisimman monta kertaa, eivätkä ne unohdu komeron perukoille tai päädy kaatopaikalle. Pidämme huolta vaatteista korjaamalla niitä tarvittaessa. Jokainen vaate pestään huolellisesti ja mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Kun vaatetta ei enää voi vuokrata, pyrimme varmistamaan vaatteen elinkaaren jatkumisen esimerkiksi myymällä vaatteen second hand -liikkeeseen tai antamalla asiakkaille mahdollisuuden ostaa lempivaatteensa.

Yrittäjyys on minulla verissä, mutta opinnot Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa auttoivat paljon oman yrityksen perustamisessa. Pääaineeni on markkinointi, mutta Fashion Management -sivuaine osoittautui elämäni parhaaksi valinnaksi, sillä se käsittelee muotiteollisuutta sekä luovuuden että bisneksen näkökulmasta.

Aallossa käsitellään monia muodin ja muotiteollisuuden suuntauksia, mutta Clozetan kannalta hyödyllisimpiä ovat ajankohtaiset aiheet. Luennoilla on käsitelty second hand -markkinoita ja jopa vaatevuokrausta. On uskomatonta, että olen voinut opiskella juuri niitä aiheita, joiden parissa itse työskentelen.

Opinnot ovat auttaneet minua olemaan osa ratkaisua. Me Clozetalla emme usko syyttelyyn tai kulutustottumuksilla syyllistämiseen, vaan ratkaisujen etsimiseen. Näiden ratkaisujen on löydyttävä ihmisistä ja yrityksistä. Clozetassa yhdistyy kaksi megatrendiä, kierrätys ja jakamistalous. Haluamme olla muodin alalla osa parempaa huomista.

Artikkeli julkaistiin alun perin WeAreTheCityssä:

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.