Uutuusteos Kauneuden paino kertoo, kuinka kankaasta syntyy taidetta

Kauneuden paino / The Print of Beauty on ainutlaatuinen teos pukusuunnittelusta ja uniikkikankaiden valmistustekniikoista. Se havainnollistaa pukusuunnittelun teoriaa ja näyttämöpukujen toteutusta. Laadukkaista kuvista voi aistia pukukankaiden materiaalisuuden.
Kauneuden paino cover

Näyttämöpuku on tietoisesti rakennettu puku, joka kehystää kantajansa identiteetin, vahvistaa esityksen sisältöä ja luo illuusiota. Teos esittelee pukusuunnittelun moderneja työtapoja ja tekniikoita, joilla voi toteuttaa uniikkikankaita, niin kankaanpainannan kuin värjäyksenkin avulla.

Kauneuden paino on pukusuunnittelija Pasi Räbinän taidonnäyte. Yli kolmikymmenvuotisen uransa aikana hän on kehittänyt tekniikoita ja luonut mielikuvituksellisia näyttämöpukuja niin eri teattereissa kuin itsenäisenä tekstiilitaiteilijana. Nykyään hän on Oulun kaupunginteatterin pukusuunnittelija. Vuoden 2019 Illuusio-palkinto myönnettiin hänelle ansiokkaasta toiminnasta alansa kehittäjänä.

Teos on sekä suomeksi että englanniksi. Muita kirjoittajia ovat: Heta Haanperä, Sofia Pantouvaki, Maija Pellonpää-Forss ja Joanna Weckman

Kauneuden paino on kirja kaikille pukusuunnittelusta ja teatterimaailmasta kiinnostuneille. Inspiroidu pukusuunnittelijan monipuolisesta paletista ja lue, kuinka kankaasta syntyy taidetta ja rooliasuja.

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Panu_Savolainen, photo by Hayley Le
Yliopisto Julkaistu:

Panu Savolainen: Toivoisin, että meillä olisi Aallossa päivä, jolloin riisutaan vallan vaatteet ja asetelmat

"Monissa alkuperäiskansojen kulttuureissa on hetkiä, jolloin johtajat luopuvat vallastaan. Joko valta annetaan jollekin yhteisön köyhimmälle tai päähänpotkituimmalle taholle, tai sitten valtaa ei käytä kukaan."