Uusi yhteistyötila avattu yritysten käyttöön Terveysteknologian talossa Otaniemessä

Aalto-yliopisto avaa kampusjäsenyyteen perustuvia yhteistyötiloja yliopiston poikkitieteellisten teemojen ympärille lisätäkseen yritysyhteistyötä.
Markus Mäkelä, Executive in Residence, presented Aalto’s Health Technology House and outlined the university’s expertise areas in the health and wellbeing domain.

Terveysteknologia on maailmanlaajuisesti yksi lupaavimmista alueista sekä teknisen tutkimuksen että liiketoiminnan kehittämiselle. Aalto-yliopisto on koonnut terveysteknologian ja erityisesti terveydenhuollon laitteiden asiantuntijat yhteen rakennukseen, Terveysteknologian taloon (Otakaari 3, Espoo). Rakennukseen on tuotu muun muassa neurotieteen alan ja aivokuvantamiseen liittyvän signaalinkäsittelyn osaaminen. Aallolla on merkittävää osaamista myös muilla terveydenhuollon aloilla kuten digitaalisessa terveydenhuollossa, bioteknologiassa, terveydenhuollon palvelutuotannonohjauksessa ja sairaala-arkkitehtuurissa. Lisäksi Life Science Technologies -maisteriohjelma kouluttaa diplomi-insinöörejä useille terveysteknologian osa-alueille.

Alla olevalla videolla kerrotaan tarkemmin terveyden ja hyvinvoinnin alueen osaamisesta Aalto-yliopistossa.

Aalto-yliopisto on edistänyt teknologia-alan kasvuyrittäjyyttä jo kolmen vuosikymmenen ajan. Sitäkin kauemmin on tehty T&K-yhteistyötä suurten ja keskisuurten teollisuusyritysten kanssa. Terveysteknologian talossa työskentelevät asiantuntijat haluavat lisätä yritysyhteistyötä entisestään. Tätä edistämään avattiin 21. marraskuuta yhteistyötila, joka on tarkoitettu yrittäjille ja startup-yrityksille sekä suurempien yritysten T&K- ja tuotehallintatoimintoja varten. Tila lisää synergiaa mahdollistamalla yritysten aktiivisen yhteistyön toistensa sekä Aallon professorien ja tutkijoiden kanssa.

Avajaistilaisuudessa Executive in Residence Markus Mäkelä kertoi Terveysteknologian talosta sekä Aalto-yliopiston asiantuntemuksesta terveyden ja hyvinvoinnin alueella. Tilaisuudessa esiteltiin myös startup-yhteisötila A Gridin toimintaa ja uusi kampusjäsenyyteen pohjautuva konsepti. Yritysyhteistyötä esittelivät A Gridin Community Manager Leigh Ewin ja kiinteistösijoitusjohtaja Eetu Ristaniemi, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy.

Kampusjäsenyys tarjoaa tulevaisuudessa startup-yrityksille, suuremmille yrityksille ja muille partnereille joustavan pääsyn kampuksen resursseihin kuten infrastruktuuriin, neuvottelutiloihin ja työpajoihin. Vastaava tarjooma ulottuu terveyden ja hyvinvoinnin lisäksi myös muille Aallon tutkimuksen avainalueille. Lisätietoja löydät A Gridin verkkosivuilta.

Health platform. Co-Working space. Informal discussions with snacks on new ways of co-working.
Keskustelua uusista yhteistyötavoista avajaistilaisuudessa.

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.
Kuvituskuva, jossa kirkkain värein piirretty tyttö katsoo graafista kuviota.

Suomen kaksivuotisen esiopetuskokeilun toteutus voi toimia mallina maailmalle

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on erinomainen esimerkki siitä, miten hallitukset voivat ennakoida ja testata politiikkaansa ennen sen laajamittaista käyttöönottoa. Suomi on kokeiluille mitä otollisin paikka.