Uusi tutkimuskeskus edistää autonomisten järjestelmien kehitystä

Aalto Center for Autonomous Systems ACAS yhdistää eri tieteenalojen tutkimusta älykkäiden liikennejärjestelmien, tehtaiden ja infrastruktuurien kehittämiseksi.
aalto center for autonomous systems banner and logo

Autonomiset laitteet, kuten itseajavat autot, droonit ja älykkäät tehdasrobotit ovat lähitulevaisuudessa arkinen osa elinympäristöämme. Laitteet havainnoivat ympäristöään, vaihtavat tietoja keskenään ja järjestävät yhdessä toimintaansa muodostaen verkottuneita autonomisia järjestelmiä.

Autonomisten järjestelmien kehittäminen vaatii muun muassa tietoliikennetekniikan, tekoälyn ja konesuunnittelun sekä ihmisten ja koneiden vuorovaikutuksen huippuosaamista. Aalto-yliopiston uusi tutkimuskeskus Aalto Center for Autonomous Systems (ACAS) yhdistää eri tieteenalojen tutkimusta turvallisten ja älykkäiden autonomisten järjestelmien kehittämiseksi.

"Autonomiset järjestelmät edesauttavat yhteiskunnan digitalisoitumista luomalla uusia palveluita ja liiketoimintaa, tehostamalla tuotantoa ja resurssien käyttöä sekä lisäävät ihmisten ja teknologian turvallisuutta", sanoo ACASin johtaja, professori Riku Jäntti tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitokselta.

"Aallossa tehdään kansainvälisesti arvostettua tutkimusta monilla autonomisiin järjestelmiin kytkeytyvällä alueella. Uuden keskuksen avulla voimme tehostaa yhteistyötä tutkimusryhmien ja alan yritysten välillä ja ottaa harppauksia autonomisten järjestelmien kehityksessä.”

ACASissa on mukana muun muassa automaatiojärjestelmien, käytettävyyden, tietoliikennetekniikan, koneälyn, konetekniikan ja pelisuunnittelun alan tutkimusryhmiä. Yhteistyö rakentuu monialaisten tutkimusprojektien ympärille.

"Kaikki Aalto-yliopiston tutkimusryhmät, jotka toimivat autonomisiin järjestelmiin liittyvän tutkimuksen parissa, voivat osallistua ACAS:in toimintaan. Etsimme myös yrityksiä mukaan yhteistyöhön", sanoo ACASin koordinaattori Reino Virrankoski.

Tutustu ACASin verkkosivuihin täällä: acas.fi.

Kiinnostuitko yhteistyöstä? Lisätietoja:

Riku Jäntti

Department of Information and Communications Engineering

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.