Uusi tuotejohtamisen kurssi käynnistyy syksyllä

Kurssi on kehitetty yhteistyössä tuotevetoisten yritysten, muun muassa Woltin, Varjon, Hoxhuntin, Ouran ja Unityn, tuotejohtajien kanssa.

Mikä oikeastaan on “product management”, tuotejohtaminen?

Vastaukset Aalto-yliopiston opiskelijoilta vuoden 2020 alussa yllättivät Niko Laukkasen, joka toimii kurssiassistenttina uudella tuotejohtamisen johdantokurssilla.

"Suurin osa opiskelijoista, joiden kanssa puhuin, ei tunnistanut termiä lainkaan. Tämä on mielestäni hyvin olennainen aukko opiskelijoiden tietämyksessä."

Aalto Entrepreneurship Societyn hallituksen jäsenenä ja yliopiston yrittäjäyhteisöaktiivina Laukkanen tajusi tunnistaneensa merkittävän pullonkaulan, joka estää ekosysteemin kasvua. Samanaikaisesti tuotantotalouden laitoksen apulaisprofessori Mikko Jääskeläinen – joka on erikoistunut nopeasti kasvavaan yrittäjyyteen – pohti samoja teemoja miettiessään opiskelijayhteisön ja kasvuyrityskentän törmäyskohtia.

"Ajatus uudenlaisen koulutuksen luomisesta alueen ympärille oli pyörinyt tuotantotalouden ja johtamisen laitoksella jo jonkin aikaa", Jääskeläinen sanoo.

“Tuotejohtamisesta on kehittynyt merkittävä rooli kasvuyrityksissä. Tuotejohtajan tehtävänä on pitää tuotekehityksen, designin ja liiketoiminnan kehityksen tarpeet kasassa ja huolehtia, että tuote kehittyy oikeaan suuntaan. Tämä on vaikea tehtävä ja kokeneista tuotejohtajista onkin pulaa. Tämä vaikuttaa koko suomalaisen startup-ekosysteemin kehitykseen".

“Tuntemuksemme kasvuyrityskentästä laski kynnystä ryhtyä yhdessä toimiin yhteisen ratkaisun löytämiseksi", Laukkanen sanoo.

Jo muutaman keskustelun jälkeen oli selvää, että hanke olisi toteutettava yhteisenä pyrkimyksenä. Yhteistyöprojekti muovautui pian suunnitelmaksi kokonaisen kurssin luomiseksi aiheen ympärille.

Kuukausien työn tulos on tuotejohtamisen johdantokurssi, joka järjestetään ensimmäistä kertaa syksyn II periodissa.

Johdonmukainen näkemys tuotejohtamisen roolista yrityksissä

Kurssi antaa opiskelijoille johdonmukaisen kuvan siitä, mitä tuotejohtaminen oikeastaan on, miksi se on välttämätöntä ja miten sitä tulisi yleensä yrityksissä toteuttaa ja viedä eteenpäin.

Kurssimateriaalin relevanttiuden varmistamiseksi kurssin sisältö on luotu yhteistyössä Suomen johtavien alan ammattilaisten kanssa. Kurssi on kehitetty yhteistyössä tuotevetoisten yritysten, muun muassa Woltin, Varjon, Hoxhuntin, Ouran ja Unityn, tuotejohtajien kanssa.

Kurssi järjestetään tämän syksyn toisessa jaksossa ja se voidaan suorittaa joko viidellä tai kolmella opintopisteellä.

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu: