Uusi tohtorikoulutusohjelma keskittyy radioaaltojen energiatehokkuuteen

Nokian lahjoitus Aalto-yliopistolle kohdistuu tulevaisuuden matkaviestinjärjestelmiin ja erityisesti laitekehityksen tutkimukseen.
 Tutkimustyössä hyödynnetään Aalto-yliopiston radiokaiutonta huonetta Otaniemessä. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Nokian ja Aallon yhteinen XG tohtorikoulu käynnistyy tänä vuonna. Nokian lahjoituksen avulla käynnistetty ohjelma keskittyy tulevaisuuden matkaviestinjärjestelmien laitekehitykseen, ja niissä erityisesti energiatehokkaiden integroitujen mikropiirien ja antennijärjestelmien suunnitteluun ja rakentamiseen. Laitteiston energiatehokas suunnittelu vaikuttaa tulevaisuudessa esimerkiksi 6G:n ja IoT:n kehitykseen eri aloilla kuten verkkoviestinnässä, liikenteessä ja terveydenhuollossa. Tohtorikoulutuksen nimessä oleva XG viittaa nimenomaan tuleviin matkaviestinjärjestelmien sukupolviin ja niihin liittyviin laitteisiin.

Elektroniikan ja nanotekniikan laitosjohtaja ja professori Jussi Ryynänen kertoo, että tohtorikoulun avulla Suomelle ja koko Euroopalle keskeinen osaamisalue tulevaisuuden verkoissa vahvistuu entisestään.

”Käyttökohteiden laajentuminen eri aloille on Suomelle iso mahdollisuus panostaa jo ennestään vahvaan laitteisto- ja ICT-osaamiseemme. Tavoitteemme on, että opiskelijoilla on tietoa, jota teollisuus tarvitsee tulevaisuudessa”, hän sanoo.

Nokian lahjoitus mahdollistaa pitkäjänteisen ja akateemisesti vapaan tutkimuksen sekä tarjoaa opiskelijoille mielenkiintoisen ja konkreettisen tavan lähestyä aihetta. Nokian panostukset radiolaitteisiin ja järjestelmäpiirien kehitykseen otetaan ilolla vastaan Otaniemessä.

”Radiolaitteissa tutkimuksen painopistealueet ovat korkeammat taajuudet ja älykkäämmät antennit, joiden avulla tietoa voidaan siirtää ja radioaaltoenergiaa voidaan kohdistaa paremmin, siten että saavutetaan sekä suurempi tiedonsiirtonopeus että energiatehokkuus”, radiotekniikan professori Ville Viikari toteaa.

”Kun lähestymme vuotta 2030, mobiilidatan määrä tulee kasvamaan eksponentiaalisesti. 6G:n kehitys vaatii uudenlaista ajattelua radiolaitteiden suunnittelussa. Olemme innoissamme Aalto-yliopiston kanssa käynnistämästämme XG-tohtorikoulutusohjelmasta, joka auttaa edistämään innovaatioita ja ajamaan teknologian kehitystä eteenpäin”, kommentoi Ari Kynäslahti, Nokian Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän strategia- ja teknologiajohtaja.

Ensimmäiset tohtoriopiskelijat on jo rekrytoitu ohjelmaan loppuvuodesta 2022. Ensimmäisiä tuloksia odotetaan jo tänä vuonna ja uutta tutkimustietoa pyritään hyödyntämään nopealla aikataululla. Aalto-yliopisto rekrytoi tohtoriopiskelijoita professori Viikarin ja Ryynäsen tutkimusryhmien lisäksi professori Katsuyuki Hanedan tutkimusryhmään.

Pitkäjänteistä yhteistyötä

Nokia on jo vuosikymmeniä ollut tärkeä kumppani Aallolle ja sen edeltäjäkorkeakouluille. Meneillään on noin 20 yhteistä tutkimusprojektia, joissa on mukana professoreita, tutkijatohtoreita sekä tohtori- ja maisteriopiskelijoita. Projekteissa paneudutaan muun muassa 5G-teknologiaan, signaalinkäsittelyyn, antenniteknologiaan, tekoälyyn, koneoppimiseen, esineiden internetiin, mobiilipilvipalveluihin ja materiaaleihin. Nokia on myös merkittävä Aallon alumnien ja opiskelijoiden työnantaja.

Kesäkuussa 2022 päättyneessä valtion vastinrahakampanjassa Nokia lahjoitti Aallon tekniikan alalle 500 000 euroa. Lahjoituksella rahoitetaan kvanttiteknologiaa ja 6G/XG-teknologiaa tutkivia tohtoriohjelmia.

Nokia
Communications
Phone: +358 10 448 4900
Email: [email protected]

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.