Uusi professori rakentaa tieteidenvälisiä yhteyksiä

Sebastian Schlecht aloittaa uutena professorina Sound in Virtual Reality -opinnoissa, rakentaen yhteyden Acoustics Labin ja Media Labin välille.
sebastianschlecht

Tässä syyskuussa syntyy uusi tieteiden välinen yhteys Sebastian Schlechtin aloittaessa professorina Sound in Virtual Reality -opinnoissa. Kyseessä on jaettu positio Sähkötekniikan korkeakoulun ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun välillä, joka muodostaa yhteyden Acoustics Labin ja Media Labin välille. Schlechtin taustalla vaikuttavat matematiikka ja tietotekniikka, joista hän on siirtynyt signaalinkäsittelyyn ja akustiikkaan.

“Etenkin digitaalisten signaalien kohdalla ääni voidaan nähdä sarjana numeroita. Kun onnistut tässä, ymmärrät, että voit käyttää myös matematiikkaa äänenkäsittelyssä.”

Myös viulunsoittajana Schlecht on tuntenut paloa tuoda yhteen tekninen ja taiteellinen maailma. Akustiikka ja signaalinkäsittely ovat osoittautuneet hyviksi tavoiksi yhdistää nämä kaksi mielenkiinnon kohdetta.

“Tarkoituksenani tässä positiossa on aikaansaada rakentava prosessi, joka tuo nämä kaksi koulua lähemmäksi toisiaan ja rakentaa siltoja laitosten välille. Mielestäni tämä on läheisesti yhteydessä taustaani, sillä olen työskennellyt sekä teknisten tieteiden että taiteellisen työn parissa.”

Tällä hetkellä Schlechtin tutkimustyön erikoisalaa on huoneakustiikka. Se, miltä huoneet kuulostavat ja miten havainnoimme tämän on olennaista myös virtuaalisten maailmojen luonnissa. Tämä tulee olemaan yksi läsnäolevista näkökohdista Schlechtin kursseilla ensi vuodesta lähtien.

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.