Uusi lukuvuosi polkaistiin käyntiin

Aalto Day One -päivänä yliopisto ilmaisi Suomen hallitukselle huolensa maahanmuuttolinjauksista ja korosti yhteisöllisyyden merkitystä.
Akateeminen kulkue matkalla lukuvuoden avajaisseremoniaan. Edessä Ida Parkkinen ja Ilkka Niemelä.

Aalto-yliopisto avasi neljännentoista lukuvuotensa 5. syyskuuta. Juhlallinen avajaisseremonia käynnistyi, kun rehtori Ilkka Niemelä ja ylioppilaskunnan puheenjohtaja Ida Parkkinen johdattelivat akateemisen kulkueen Kandidaattikeskuksen U2-saliin.

Avajaispuheissa korostettiin monimuotoista yhteisöä

Rehtori ilmaisi avajaispuheessaan Aalto-yliopiston huolen Suomen uuden hallituksen maahanmuuttolinjauksista. Ilkka Niemelän mukaan hallitusohjelmassa suunniteltuja kiristyksiä maahanmuuttopolitiikkaan ei pidä toteuttaa. ”Kaavaillut kiristykset maahanmuutto-, työ- ja oleskelulupa-asioihin vievät yhteiskuntaamme väärään suuntaan. Monimuotoisuus on valtava mahdollisuus ja voimavara.” Tiedote yliopiston kannanotosta ja rehtorin puhe alempana.

Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan puheenjohtaja Ida Parkkinen pohti omassa puheessaan opiskelijaelämää ja opiskelijan polkua ja nosti esiin monimuotoisuuden tärkeyden: ”Aalto-yhteisön monimuotoisuus on vahvuus ja yhteisömme tärkeä arvo. On pidettävä huolta, että kaikki kokevat olevansa tervetulleita Aalto-yhteisöön lukuvuoden ensimmäisestä päivästä lähtien ja kokevat kuuluvansa joukkoon.” Ida Parkkisen puhe kokonaisuudessaan alempana.

Valtiovallan tervehdyksen esitti videomuodossa tiede- ja kulttuuriministeri ja Aalto-yliopiston alumni Sari Multala. Ministeri totesi:”Toinen keskeinen yliopiston menestystekijä on hyvinvoiva, kansainvälinen ja innostava yliopistoyhteisö. Yhteisöllisyys, kriittisen ajattelun taidot sekä rohkeus tarttua erilaisiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin ovat tärkeitä tekijöitä niin opiskelussa, työssä kuin paremman maailman rakentamisessa.” Ministerin puhe kokonaisuudessaan alempana.

Riitta Salmelin Aalto-professoriksi

Professori Riitta Salmelin Perustieteiden korkeakoulun neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitokselta nimitettiin Aalto-professoriksi. Arvonimi myönnetään professorille, jonka tieteelliset ansiot ovat poikkeuksellisen merkittäviä.Professori Salmelin piti avajaistilaisuudessa Aalto-esitelmän.

Riitta Salmelinin tutkimusalue on systeeminen ja kognitiivinen neurotiede. Hän on toiminut tieteen eturintamassa ei-invasiivisen aivokuvantamisen alueella ja erityisesti Suomessa kehitetyn MEG-kuvantamismenetelmän asiantuntijana. Salmelin on soveltanut aivokuvantamista kielen toiminnan tutkimukseen osana ihmisen kognitiota ja toisaalta hyödyntänyt tutkimustuloksia kuvantamismenetelmien kehittämisessä. Hänen tutkimuksensa on lähtökohtaisesti monitieteistä ja vaatii kykyä tieteiden välisten käsitteiden ja toimintatapojen hyödyntämiseen.

Professori Salmelin on kansallisesti ja kansainvälisesti arvostettu tuottelias tutkija ja ansioitunut opettaja. Web of Science -tietokannan mukaan hänellä on 170 julkaisua, joihin on viitattu 11 295 kertaa. Hän on ohjannut 13 väitöskirjaa sekä 18 maisterityötä ja hänet on palkittu tieteellisistä ansioistaan useasti. Linkki Riitta Salmelinin haastatteluun alempana.

Tunnustuspalkintoja aaltolaisille

Lukuvuoden avajaisissa jaettiin viisi tunnustuspalkintoa yhteisön jäsenille. Vuoden Aalto-tekona palkittiin menestys yliopiston laatujärjestelmän auditoinnissa.Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin toteuttamassa arvioinnissa yliopisto sai erinomaisen arvion kaikilta arvioiduilta alueilta. Uutinen palkituista alempana.

Avajaisseremonian jälkeen juhlapäivä jatkui opiskelijoiden ja yliopiston yhdessä järjestämällä vapaamuotoisella Aalto Party -ulkoilmatapahtumalla Alvar Aallon puistossa. Tapahtuman kruunaa perinteiseen tapaan ylioppilaskunnan ja yliopiston johdon leikkimielinen köydenvetokisa.

Kuvat: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen ja Anni Hanén.