Uusi Design Club -apuraha tukee nuorten kehitysideoita

Tarkoituksena on edistää muotoilun ja taiteen liiketoimintamahdollisuuksia.
designclub_logo_apuraha_web_copy_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Designmuseon vetämä yritysyhteisö  Design Club perustaa Design Club -apurahan, jota jaetaan tammikuusta 2018 alkaen. Sen tarkoituksena on tukea hankkeita, jotka luovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia taiteen ja suunnittelun alalla. Tämä tarkoittaa muun muassa uusia innovaatioita ja tuote- ja palvelukehitystä, joka edistää taiteen ja muotoilun merkitystä yrityksissä tai jolla on laajempi vaikutus yhteiskuntaan.

Apurahan suuruus on 10 000 euroa ja se jaetaan yhdelle tai useammalle hankkeelle. Hakuaika on tammikuusta helmikuuhun 2018. Tuen jakaa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tukisäätiö. Tuki on suunnattu Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun maisteritason opiskelijoille ja tohtorikoulutettaville. Taloudellisen tuen lisäksi tekijät voivat myös saada yritysten puolelta näkemystä oman ideansa kehittämiseen.

"Tämä on hieno uusi avaus, joka mahdollistaa nuorten muotoilijoiden tai taiteilijoiden ideoiden jatkojalostamisen. Sillä on tarkoitus tukea ennennäkemätöntä konseptia, ratkaisua, palvelua tai tuotetta. Tuettavan kehitysidean tulisi avartaa ymmärrystä taiteen tai muotoilun hyödyntämisestä yrityksissä tai julkisella sektorilla", kertoo yrityssuhdepäällikkö Pirita Posti Aalto-yliopistosta.

Apurahan rahoittavat Design Club -yritysyhteisöön kuuluvat yritykset, muun muassa Kalevala Koru, Barona Group ja Lääketietokeskus. Yritysten lähtökohtana on kiinnostus hyödyntää muotoilua omassa liiketoiminnassaan. Uuden tukimuodon avulla saa tukea luovan idean kehittämiseen kaupallisen potentiaalin näkökulmasta. Apurahan saajat valitsee raati, johon kuuluu viisi edustajaa Design Clubin jäsenyrityksistä, Designmuseosta ja Aalto-yliopistosta. Raati arvioi esimerkiksi ehdotusten liiketoiminnallista potentiaalia.

Lisätietoja:
Yrityssuhdepäällikkö Pirita Posti, Aalto-yliopisto, p. 050 364 6381, [email protected]

Tukisäätiön sihteeri Minna Latva-Salo, p. 046 923 6505, [email protected]

Design Club (linkki: http://www.designmuseum.fi/en/design-club-en/)

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.