Uutiset

Uusi chatbot etsii tietoa sovelluksista

”Hey GUI” on keskusteleva chatbot, joka etsii tietoa sovelluksista ja niiden käyttöliittymistä, ja mikä parasta käyttäjä ei tarvitse koodaustaitoja.
Hey GUI is a chatbot that can be used to find images or textual information about apps and their user interfaces using natural language conversations.
“Hey GUI” on uusi chatbot, joka osaa vastata kysyjälle kuvina ja tekstinä ja etsiä tietoa sovelluksista ja käyttöliittymistä käyttäjän kielellä.

Chatbotit ovat jo arkipäivää. Niiden perusajatus on ohjata käyttäjä kohti ratkaisua. Kysyjä voi tulevaisuudessa saada vastauksen tekstin sijaan myös kuvina. ”Hey GUI” chatbot osaa vastata kysymyksiin lähettämällä kuvia ja kuvakaappauksia sovelluksista tai yksinkertaisilla lauseilla. Tutkijat hyödynsivät työssään puhelimessa olevia sovelluksia ja sovellusten datatietoa.

”Chatbot toimii ilman mitään koodaustaitoja ja voi esimerkiksi hakea tietoa, mikä puhelimen sovelluksistani on päivitetty viimeksi tai mitkä sovelluksistani pyytävät lupaa käyttää puhelimen kameraani”, tutkijatohtori Kashyap Todi Aalto-yliopistosta kertoo.

Tärkeää tietoa chatbottien kehittäjille ja tutkijoille

Erilaiset sovellukset ja graafiset käyttöliittymät sisältävät itsessään jo valtavasti tietoa. Tietoa voidaan käyttää erilaisiin tarpeisiin. Tutkijat selvittivät työssään, mitkä ovat käyttäjien mielestä chatbotin tärkeimmät ominaisuudet ja miten käyttäjät haluavat keskustella chatbotin kanssa.

Tutkimuksessa otettiin huomioon kolme kohderyhmää: suunnittelijat, ohjelmistokehittäjät ja peruskäyttäjät. Ohjelmistokehittäjät voivat käyttää chatbotia, kun suunnittelevat uusia sovelluksia, mutta samalla chatbot auttaa tavallisia käyttäjiä löytämään tietoa sovelluksista eri älylaitteissa.

”Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, mitä toimintoja käyttäjät enimmäkseen hakevat chatbotista ja miten he muotoilevat kysymyksiä, erityisesti millaisia sanoja ja missä muodossa he käyttävät niitä”, Kashyap sanoo.

Tutkimus tehtiin verkkokyselynä, jonka tavoitteena oli selvittää, mitkä chatbotin ominaisuudet käyttäjien mielestä ovat hyödyllisiä ja miten he muotoilevat kysymyksensä. Kyselyyn vastasi yli 100 ihmistä ja heiltä saatiin tietoa 21 yleisimmästä chatbotin ominaisuudesta ja yli 1300 kysymystä, joita he ehdottivat ja kertoivat käyttävänsä eniten chatboteissa.

”Suunnittelijat voivat saada esimerkiksi inspiraatiota, miten suunnitella verkkokaupan käyttöliittymä, kun chatbot osaa tarjota heille vastauksena kuvakaappauksia olemassa olevista vaihtoehdoista. Ohjelmistokehittäjät voivat kysyä chatbotilta, millaisia värikoodeja on käytetty sisäänkirjautumispainikkeessa ja chatbot tarjoaa heille useita vaihtoehtoja, Kashyap kertoo.

Peruskäyttäjien kysymyksissä painottuivat erityisesti yksityisyyteen ja saavutettavuuteen liittyvät asiat. Yleisimpiä kysymyksiä olivat erilaiset auttamiseen liittyvät kysymykset kuten, missä puhelimen sovelluksissani on kartta. “Hey GUI” auttaa kysyjää löytämään tiedon itse käyttöliittymästä ja keskustelee kuvien ja kuvakaappausten avulla. Chatbotin vastaukset perustuvat kyselyssä esiin tulleisiin yleisimpiin ilmaisumuotoihin.

Tutkimus on tehty yhteistyössä Luxemburgin ja Bayreuthin yliopistojen kanssa ja tulokset esitellään alan ”Designing Interactive Systems” -konferenssissa. Chatbotin prototyyppi on parhaillaan työn alla. Kyselyssä kerätty aineisto ja chatbotille esitetyt kysymykset löytyvät osoitteesta https://osf.io/g97my/ 

Lue lisää:
Projektisivu
Tutkimusartikkeli
Lyhyt video chatbotin toiminnasta
Pitkä video chatbotin toiminnasta

Lisätietoa:
Kashyap Todi (englanniksi)
Tutkijatohtori, Aalto-yliopisto, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos
[email protected]
050 4723 177

Antti Oulasvirta
Professori, Aalto-yliopisto, tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitos
[email protected]
050 3841 561

Suomen tekoälykeskus FCAI

Suomen tekoälykeskus FCAI on valtakunnallinen tekoälyn osaamiskeskus, jonka ovat käynnistäneet Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT. FCAI:n tavoitteena on kehittää uudenlaista tekoälyä, joka voi toimia ihmisen kanssa monimutkaisessa ympäristössä ja auttaa uudistamaan suomalaista teollisuutta. FCAI on yksi Suomen Akatemian lippulaivoista.

Read more
FCAI
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Samuel Kaski
Mediatiedotteet Julkaistu:

Samuel Kaski sai alansa parhaille tarkoitetun tekoälyrahoituksen - antaa vauhtia käyttäjää auttavan tekoälyn kehitykseen

Aalto-yliopiston professorille, Suomen tekoälykeskuksen johtajalle Samuel Kaskelle on myönnetty äärimmäisen kilpailtu Turing-rahoitus. Tunnustus liittyy Kasken työhön Manchesterin yliopistossa, mutta se puhaltaa tuulta myös kotimaisen huippututkimuksen purjeisiin.
Vastaajat arvioivat organisaation näkökulmasta esimerkiksi sitä, ovatko ihmiset lämpimiä ja hyväksyviä toisiaan kohtaan tai tuovatko he toisten parhaat puolet esiin.  Kuvituskuva,Unto_Rautio_Aalto
Mediatiedotteet Julkaistu:

Systeemiälykäs organisaatio menestyy – rakenteista riippumatta

Aalto-yliopiston tutkijat loivat uuden mittariston menestyvälle ja oppivalle organisaatiolle.
Ligniinillä käsitelty tuoli
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Biopohjainen puunsuoja päihittää perinteiset synteettiset vaihtoehdot

Myrkyttömästä teollisuuden sivutuotteesta on kehitetty hyvin kulutusta kestävä, auringonvalolta ja tahroilta suojaava puunsuoja.
Kuva: Aki-Pekka_Sinikoski.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Yritykset ovat siirtymässä kriisin hoidosta uuden kasvun tavoitteluun – haasteina muun muassa osaajapula ja pinnalliseksi jäänyt digiloikka

Orastavan kasvun tiellä on pullonkauloja eikä digitalisaation vauhdittuminen ole myöskään yksinkertaista. Kun organisaatio muuttaa konttorilta Teamsiin, jotain jää matkan varrelle.