Uutiset

Uuden teknologian avulla lähin latauspiste ja parkkipaikka voi jatkossa löytyä automaattisesti

Sähköautoilijan ei tarvitse olla erikseen useiden latausfirmojen asiakkaana, kun hankkeessa toteutettu paikallinen kokeilu saadaan laajemmin toteutettua.
Kuva: Matti Ahlgren.
Kuva: Matti Ahlgren.

Aalto-yliopiston koordinoimassa bIoTope-hankkeessa on pyritty standardoimaan älykkäiden kaupunkien tarvitsemia palvelurajapintoja ja niiden tarjoamaa dataa niin, että eri toimijoiden tietojärjestelmät pystyvät ymmärtämään toinen toisiaan. Tämä lisää tehokkuutta ja alentaa kustannuksia.

”Avoimia ja standardoituja palveluita voidaan verrata internetiin ja sen standardeihin, jotka ovat olleet edellytys Googlen ja Facebookin kaltaisten yritysten syntymiselle”, sanoo professori Kary Främling Aalto-yliopistosta.

bIoTope-hankkeessa on toteutettu useita palvelurajapintoja ja niihin perustuvia järjestelmiä ympäri Eurooppaa. Yksi niistä on pysäköintipaikkojen AirBnB-teknologia, jota on Helsingin kaupungin osalta pilotoitu Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Viriumin vetämässä hankkeessa, yhteistyössä Parkkisähkön kanssa.

Uuden teknologian ansiosta sähköauton omistajan ei tarvitse jatkossa olla erikseen esimerkiksi Fortumin, Helenin tai Parkkisähkön asiakkaana vaan hän voi ladata autoaan kaikissa latauspisteissä ilman erillistä asiakkuutta latauspistettä ylläpitävän yrityksen kanssa. Palvelua on pilotoitu paikallisesti kännykkäsovelluksella, joka on yhdistetty parkkipaikan älykkääseen sähköauton lataustolppaan. Pilottisovellus löytää automaattisesti vapaat parkki- ja latauspaikat.

”Uudessa järjestelmässä on kehitetty myös käyttöliittymää, jonka avulla kuka tahansa voi tarjota omaa parkki- tai latauspaikkaa vuokralle muille silloin, kun se ei ole itsellä käytössä. Toivomme, että tällekin sovellukselle löytyy kehittäjä, joka pystyy rakentamaan siitä toimivan bisnesmallin”, sanoo Forum Viriumin projektisuunnittelija Veli Airikkala.

Muita bIoTopessa kehitettyjä palvelurajapintoja ovat esimerkiksi tyhjien pullojen keräämisen optimointiin tähtäävä järjestelmä Lyonissa ja koululaisten liikenneturvallisuuden parantaminen Brysselissä. Järjestelmässä annetaan pääsy jaettavaan tietoon ja palveluihin samalla tavalla, yrityksestä ja sovelluksesta riippumatta.

”Standardoitujen ja avoimien palvelurajapintojen ansiosta kaupunkien hankinnat ovat joustavampia. Ne eivät enää joudu ostamaan älykkään järjestelmän jokaista osaa erikseen eri yrityksiltä. Kaupungit eivät ole enää riippuvaisia yhdestä toimittajasta esimerkiksi yhden rajatun alueen älyvalaistuksen tai parkkipaikkojen hankinnoissa”, Främling sanoo.

Kuva: Matti Ahlgren.

Lisätietoa:

bIoTope-hanke

Kary Främling
Professori
Aalto-yliopisto
[email protected]
puh. 050 598 0451

Veli Airikkala
Projektisuunnittelija
Forum Virium Helsinki
[email protected]
puh. 050 522 9985

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Illustration image on a sunny day as the sun is setting, of Otakaari 2A, the lights in the building are lit and there are blurry images of people walking around. Grass and trees are green.
Kampus, Mediatiedotteet, Yliopisto Julkaistu:

Uudisrakennus Marsio on näyteikkuna Aalto-yliopiston tutkimukseen, opetukseen ja vaikuttavuuteen

Kilpailun kautta valittu nimi on kunnianosoitus Aino Marsio-Aallolle.
FinnFusion is a collaboration aiming to make fusion energy a reality. Photo: VTT.
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon tutkijat tuovat heliumplasmakokeilla fuusioenergiaa lähemmäksi todellisuutta

Aalto-yliopiston tutkijat osallistuvat kansainväliseen projektiin, jonka tavoitteena on tukea fuusioenergian kehittämistä.
Vehnänjyviä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Miljardille ihmiselle vapautuisi ruokaa, jos maatalouden sivuvirtoja kierrätettäisiin tuotantoeläinten rehuksi

Aalto-yliopiston tutkijat osoittivat, että ruokaa riittäisi jopa 13 prosenttia suuremmalle väestölle, jos tuotantoeläinten rehuna käytettäisiin enemmän maatalouden sivuvirtoja.
A satellite image of Borneo and part of Malaysia covered by plumes of smoke from fires. The many fires are marked on the map as red dots.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat osoittivat tekoälyn avulla: Turvesuopalojen riski kutistuu jopa neljännekseen maankäytön muutoksilla

Pahimpina vuosina Kaakkois-Aasian turvesuopalot aiheuttavat 30 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä. Maankäyttö on tasapainottelua uhkien, hyötyjen ja kustannusten välillä, sanovat Aalto-yliopiston tutkijat.