Uutiset

Uuden teknologian avulla lähin latauspiste ja parkkipaikka voi jatkossa löytyä automaattisesti

Sähköautoilijan ei tarvitse olla erikseen useiden latausfirmojen asiakkaana, kun hankkeessa toteutettu paikallinen kokeilu saadaan laajemmin toteutettua.
Kuva: Matti Ahlgren.
Kuva: Matti Ahlgren.

Aalto-yliopiston koordinoimassa bIoTope-hankkeessa on pyritty standardoimaan älykkäiden kaupunkien tarvitsemia palvelurajapintoja ja niiden tarjoamaa dataa niin, että eri toimijoiden tietojärjestelmät pystyvät ymmärtämään toinen toisiaan. Tämä lisää tehokkuutta ja alentaa kustannuksia.

”Avoimia ja standardoituja palveluita voidaan verrata internetiin ja sen standardeihin, jotka ovat olleet edellytys Googlen ja Facebookin kaltaisten yritysten syntymiselle”, sanoo professori Kary Främling Aalto-yliopistosta.

bIoTope-hankkeessa on toteutettu useita palvelurajapintoja ja niihin perustuvia järjestelmiä ympäri Eurooppaa. Yksi niistä on pysäköintipaikkojen AirBnB-teknologia, jota on Helsingin kaupungin osalta pilotoitu Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Viriumin vetämässä hankkeessa, yhteistyössä Parkkisähkön kanssa.

Uuden teknologian ansiosta sähköauton omistajan ei tarvitse jatkossa olla erikseen esimerkiksi Fortumin, Helenin tai Parkkisähkön asiakkaana vaan hän voi ladata autoaan kaikissa latauspisteissä ilman erillistä asiakkuutta latauspistettä ylläpitävän yrityksen kanssa. Palvelua on pilotoitu paikallisesti kännykkäsovelluksella, joka on yhdistetty parkkipaikan älykkääseen sähköauton lataustolppaan. Pilottisovellus löytää automaattisesti vapaat parkki- ja latauspaikat.

”Uudessa järjestelmässä on kehitetty myös käyttöliittymää, jonka avulla kuka tahansa voi tarjota omaa parkki- tai latauspaikkaa vuokralle muille silloin, kun se ei ole itsellä käytössä. Toivomme, että tällekin sovellukselle löytyy kehittäjä, joka pystyy rakentamaan siitä toimivan bisnesmallin”, sanoo Forum Viriumin projektisuunnittelija Veli Airikkala.

Muita bIoTopessa kehitettyjä palvelurajapintoja ovat esimerkiksi tyhjien pullojen keräämisen optimointiin tähtäävä järjestelmä Lyonissa ja koululaisten liikenneturvallisuuden parantaminen Brysselissä. Järjestelmässä annetaan pääsy jaettavaan tietoon ja palveluihin samalla tavalla, yrityksestä ja sovelluksesta riippumatta.

”Standardoitujen ja avoimien palvelurajapintojen ansiosta kaupunkien hankinnat ovat joustavampia. Ne eivät enää joudu ostamaan älykkään järjestelmän jokaista osaa erikseen eri yrityksiltä. Kaupungit eivät ole enää riippuvaisia yhdestä toimittajasta esimerkiksi yhden rajatun alueen älyvalaistuksen tai parkkipaikkojen hankinnoissa”, Främling sanoo.

Kuva: Matti Ahlgren.

Lisätietoa:

bIoTope-hanke

Kary Främling
Professori
Aalto-yliopisto
[email protected]
puh. 050 598 0451

Veli Airikkala
Projektisuunnittelija
Forum Virium Helsinki
[email protected]
puh. 050 522 9985

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.