Uuden teknologian avulla lähin latauspiste ja parkkipaikka voi jatkossa löytyä automaattisesti

Sähköautoilijan ei tarvitse olla erikseen useiden latausfirmojen asiakkaana, kun hankkeessa toteutettu paikallinen kokeilu saadaan laajemmin toteutettua.
Kuva: Matti Ahlgren.

Aalto-yliopiston koordinoimassa bIoTope-hankkeessa on pyritty standardoimaan älykkäiden kaupunkien tarvitsemia palvelurajapintoja ja niiden tarjoamaa dataa niin, että eri toimijoiden tietojärjestelmät pystyvät ymmärtämään toinen toisiaan. Tämä lisää tehokkuutta ja alentaa kustannuksia.

”Avoimia ja standardoituja palveluita voidaan verrata internetiin ja sen standardeihin, jotka ovat olleet edellytys Googlen ja Facebookin kaltaisten yritysten syntymiselle”, sanoo professori Kary Främling Aalto-yliopistosta.

bIoTope-hankkeessa on toteutettu useita palvelurajapintoja ja niihin perustuvia järjestelmiä ympäri Eurooppaa. Yksi niistä on pysäköintipaikkojen AirBnB-teknologia, jota on Helsingin kaupungin osalta pilotoitu Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Viriumin vetämässä hankkeessa, yhteistyössä Parkkisähkön kanssa.

Uuden teknologian ansiosta sähköauton omistajan ei tarvitse jatkossa olla erikseen esimerkiksi Fortumin, Helenin tai Parkkisähkön asiakkaana vaan hän voi ladata autoaan kaikissa latauspisteissä ilman erillistä asiakkuutta latauspistettä ylläpitävän yrityksen kanssa. Palvelua on pilotoitu paikallisesti kännykkäsovelluksella, joka on yhdistetty parkkipaikan älykkääseen sähköauton lataustolppaan. Pilottisovellus löytää automaattisesti vapaat parkki- ja latauspaikat.

”Uudessa järjestelmässä on kehitetty myös käyttöliittymää, jonka avulla kuka tahansa voi tarjota omaa parkki- tai latauspaikkaa vuokralle muille silloin, kun se ei ole itsellä käytössä. Toivomme, että tällekin sovellukselle löytyy kehittäjä, joka pystyy rakentamaan siitä toimivan bisnesmallin”, sanoo Forum Viriumin projektisuunnittelija Veli Airikkala.

Muita bIoTopessa kehitettyjä palvelurajapintoja ovat esimerkiksi tyhjien pullojen keräämisen optimointiin tähtäävä järjestelmä Lyonissa ja koululaisten liikenneturvallisuuden parantaminen Brysselissä. Järjestelmässä annetaan pääsy jaettavaan tietoon ja palveluihin samalla tavalla, yrityksestä ja sovelluksesta riippumatta.

”Standardoitujen ja avoimien palvelurajapintojen ansiosta kaupunkien hankinnat ovat joustavampia. Ne eivät enää joudu ostamaan älykkään järjestelmän jokaista osaa erikseen eri yrityksiltä. Kaupungit eivät ole enää riippuvaisia yhdestä toimittajasta esimerkiksi yhden rajatun alueen älyvalaistuksen tai parkkipaikkojen hankinnoissa”, Främling sanoo.

Kuva: Matti Ahlgren.

Lisätietoa:

bIoTope-hanke

Kary Främling
Professori
Aalto-yliopisto

Veli Airikkala
Projektisuunnittelija
Forum Virium Helsinki

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.