UPM tukee Aalto-yliopiston sellututkimusta ja -koulutusta

UPM on tehnyt Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle lahjoituksen, jolla tuetaan erityisesti kemiallista massanvalmistusta koskevaa tutkimusta ja opetusta. Puukemian ja lignoselluloosakemian ryhmissä tehdään arvokasta työtä muun muassa sellun perustutkimuksen parissa.
Biotuotekeskuksen avajaiset
Kuva: Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto

Aalto-yliopisto panostaa sellu- ja kuitututkimukseen ja edistää siirtymää kohti vähähiilistä taloutta. Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksella kehitetään innovatiivisia ratkaisuja erilaisiin sovelluksiin, rakennusmateriaaleista ja tekstiileistä biomateriaaleihin, ja energiasta biolääketieteeseen. Laitoksen tutkimus keskittyy vihreän kemian ja bioteknologian avulla biomassan kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen. Laitoksella on myös kehitetty digitaalisia ja online-oppimisympäristöjä monialaiseen tekniikan koulutukseen.

”Sellu- ja kuitutekniikka ovat keskeisiä biotaloudessa kestävien ratkaisujen ja läpimurtojen edistämisessä. UPM:n lahjoituksella voimme vahvistaa ja kehittää edelleen tätä tärkeää aluetta opiskelijoiden ja koko yhteiskunnan hyödyksi. Olen hyvin iloinen koulumme pitkäaikaisesta yhteistyöstä UPM:n kanssa ja kiitollinen tästä lahjoituksesta”, Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Kristiina Kruus sanoo.

UPM kehittää ja testaa sellutehtaille uusia kuitupohjaisia ja sellunvalmistuksen ohessa saataviin biovirtoihin perustuvia kasvukonsepteja yhteistyössä tutkimuslaitosten kanssa.

”Sellu on biotalouden keskiössä. Meille on erittäin tärkeää, että laadukas sellun tutkimus ja koulutus jatkuvat niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Arvostamme Aalto-yliopiston puukemian tutkimusryhmän tekemää pitkäjänteistä työtä, ja siksi halusimme tukea sen toimintaa lahjoituksella”, UPM:n teknologiajohtaja Petri Hakanen kertoo.

Puukemian tutkimus luo pohjan tulevaisuuden innovaatioille.

”Uskon, että osaavien bio- ja kiertotalouden asiantuntijoiden kysyntä kasvaa sekä teollisuudessa että muilla toimialoilla”, Hakanen jatkaa.

UPM lahjoittaa
Professori Tapani Vuorinen, Aalto-yliopisto, Director Strategy and Development, Technology, Pia Nilsson, UPM, Senior Vice President Technology (CTO) Petri Hakanen, UPM, dekaani Kristiina Kruus, Aalto-yliopisto.

Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.