Unelmana yrittäjyys – sitä ennen Sahar Babaeipour haluaa valmistua tohtoriksi

Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskuksen väitöskirjatutkija Sahar Babaeipourin tutkimus tähtää kestävämpään pakkausteollisuuteen.
Sahar
Kuva: Kristina Tsvetkova.

Aalto-yliopiston kemian tekniikan maisteriopinnot houkuttivat Babaeipourin kaksi vuotta sitten Suomeen. Iranissa suorittamassaan polymeeriteknologian kandidaattitutkinnossa hän oli jo päässyt mielenkiintonsa pariin, mutta Aallossa tietämys laajeni biopohjaisiin materiaaleihin.

”Halusin tulla Aaltoon, koska täällä etsitään vastauksia kestävän ympäristön ja kestävien ratkaisujen kehittämiseen. Aallossa minua houkutti ehdottomasti myös sen yrittäjähenkisyys. Tulevaisuuden haaveeni on tulla yrittäjäksi. Sen takia haluan valmistua tohtoriksi.”

Väitöstutkimuksessaan Babaeipour kehittää tekstiileihin ja pakkauksiin kestäviä päällysteitä, jotka perustuvat selluloosan sivutuotteeseen ligniiniin. Tavoitteena on vähentää fossiilipohjaisten ja ei-hajoavien pakkausmateriaalien käyttöä sekä tekstiilien värjäyksessä käytettäviä vaarallisia kemikaaleja.

”Ligniinipohjaisen päällysteen tarkoituksena on parantaa pakkausmateriaalien ja tekstiilien laatua. Päällysteen tulisi suojata materiaaleja muun muassa lialta, auringonvalolta, vedeltä ja bakteereilta.”

Edessä on paljon haasteita. Niiden voittamiseksi tarvitaan innovatiivisuuden ja systemaattisen ajattelun lisäksi elinkaarinäkökulmaa.

”Väitöstutkimus ei ole minulle vain tiedettä, vaan haluan vaikuttaa sillä teollisuuteen. Asioita pitää ajatella pitkällä tähtäimellä ja tiedostaa mitä materiaaleille tapahtuu niiden käytön jälkeen: kuinka biohajoavia materiaalit ovat ja onko esimerkiksi niiden uusiokäyttö taloudellisesti kannattavaa.”

Työelämän ja yrittäjyyden taitoja oppimassa

Babaeipourille väitöstutkimus on mahdollisuus rikkoa tieteen rajoja, mutta paljon muutakin:

”Tohtoriopiskelijana minua motivoi se, että opin koko ajan uusia taitoja. Opin ratkaisemaan erilaisia ongelmia, projektinhallintaa, verkostoitumista ja tekemään töitä poikkitieteellisissä tiimeissä. Näitä kaikkia tarvitaan tutkinnon jälkeisessä työelämässä.”

Hän toivoo, että pääsisi jonain päivänä kaupallistamaan nyt tekemäänsä tutkimusta. Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskuksen tohtorikoulu antaa hyviä eväitä myös tätä ajatellen.

”Jos haluat kehittää tuotteen, on tärkeää, että ympärilläsi on erilaisia näkemyksiä ympäröivästä maailmasta. Tohtorikoulussa tulemme kaikki eri taustoista ja maista. On hienoa, että voimme tehdä yhdessä töitä ja oppia koko ajan toisiltamme.”

Suomessa Babaeipour arvostaa maan rauhallista ilmapiiriä, ihmisten vastuuntuntoa työstään sekä opiskelun arvostamista.

”Yliopisto antaa hyvän ympäristön oppimiselle, täällä kunnioitetaan opiskelijoita ja ollaan avoimia heidän mielipiteilleen.”

Toistaiseksi jatko-opintojen ja väitöstutkimuksen alkuvaihe on pitänyt Babaeipourin kiireisenä, mutta kun vapaa-ajalle löytyy aikaa, ovat urheilu ja musiikki hänen rakkaita harrastuksiaan. Myös suomen kielen opinnot ovat tärkeitä.

”Jos haluan tehdä Suomessa töitä yrittäjänä, on minun osattava maan kieltä ja tunnettava sen kulttuuria. Suomen kieli on vaikeaa, mutta haluan oppia käyttämään sitä.”

Teksti: Marjukka Puolakka.

URL kopioitu

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.