Työpaja materiaalien ja valmistuksen kestävästä kehityksestä

Kolmipäiväinen työpaja, johon osallistui tutkijoita Aalto-yliopistosta ja Münchenin teknillisestä yliopistosta, käsitteli muun muassa materiaalien testausta ja karakterisointia, digitalisaatiota materiaalien valmistuksessa sekä materiaalien että valmistuksen kestävää kehitystä.
A Joint Workshop on Sustainability in Materials and Manufacturing  Dec 2022
Työpajan osallistujia Dipolin edustalla. Apulasiprofessori Junhe Lian vasemmalla.

Otaniemen kampuksella järjestettiin joulukuun alussa yhteinen työpaja, johon osallistui asiantuntijoita Aalto-yliopiston konetekniikan laitoksen Advanced Manufacturing and Materials -ryhmästä sekä Münchenin teknillisen yliopiston  (Technische Universität München, TUM) Metallin muotoilun ja valun tutkimusryhmästä.

Työpajan teemana oli materiaalien ja valmistuksen kestävä kehitys. Tapaaminen tarjosi osallistujille foorumin ideoiden vaihtoon tutkimuksessa ja koulutuksessa sekä yhteistyön aiheita tutkimusryhmien välillä. Työpajaan osallistui noin 25 tutkijaa molemmista yliopistoista sekä yhteistyökumppaneita Oulun yliopistosta ja ainetta lisäävän valmistuksen eli 3D-valmistuksen asiantuntijayritys EOSista.

Työpaja kattoi viisi tärkeää alaa

• New Experimental, Modeling, and Data-driven Methods for Materials
  • Characterization and Modeling in Manufacturing Processes
  • Digitalization in Materials and Processes for Future Material Design
  • Additive Manufacturing, and
  • Metallic Materials for Hydrogen Applications.

Lue koko teksti englanninkielisiltä sivuilta https://www.aalto.fi/en/news/a-joint-workshop-on-sustainability-in-materials-and-manufacturing

Dr Christoph Hartmann
Dr Christoph Hartmann Münchenin teknillisestä yliopistosta pitämässä esitelmää.

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.