Työharjoittelussa Tanskassa: lelusuunnittelijana LEGO Groupilla

Ryhmätyö ja leikkisä asenne innoittivat teollisen muotoilun maisteriopiskelija Joona Järvistä.
Joona Järvinen LEGO Group -pääkonttorin edessä

Teollisen muotoilun maisteriopiskelija Joona Järvinen haki LEGOlle työharjoitteluun jo vuonna 2019 juuri aloitettuaan maisteriopinnot CoID ohjelmassa. Hän eteni tuolloin haastatteluun saakka mutta ei tullut kuitenkaan valituksi. Seuraavana vuonna koronan vuoksi harjoittelupaikat eivät olleet mahdollisia. Nämä välivuodet olivat Joonan mukaan eduksi, sillä niiden aikana hän syvensi osaamistaan käyttäjälähtöisistä menetelmistä ja ryhmätyöskentelystä. Viimein vuonna 2022 Joona pääsi viiden kuukauden työharjoitteluun.

”Työskentelimme 3-4 viikon sprinteissä. Ensimmäiset päivät kuluivat lähtöaineiston sulattelemiseen ja kohdeikäryhmän tarpeiden ymmärtämiseen. Uusia konsepteja ideoitiin ryhmässä, ja usein jokainen esitti oman ehdotuksensa pikaisen rakennelman muodossa. Ensimmäiset mallit, joita kutsuttiin 'gray boxeiksi', eivät keskittyneet esteettisiin yksityiskohtiin eivätkä määritelleet, mihin tuotesarjaan ne mahdollisesti liittyisivät. Leikkikokemuksen luonnissa oli tärkeintä huomioida millaisia toimintoja uusi rakennelma mahdollistaisi, ja mitä mahdollisia elementtejä sitä varten tulisi kehittää”, Joona Järvinen kertoo.

Uusien lelujen suunnittelu edellyttää kykyä visioida mielenkiintoisia elämyksiä, jotka toteutetaan joko suunnittelemalla vaikuttavia rakennelmia tai uusia ominaisuuksia LEGO-palikoihin. Settien suunnittelu vaatii hahmotuskykyä sekä taitoa kommunikoida ideoita toisille, kun taas elementtisuunnittelussa keskitytään tarkkaan CAD-käyttöön ja prototyyppien luomiseen.

“Kummassakin roolissa täytyy osata heittäytyä ja antaa hassujenkin ideoiden tulla esiin, unohtamatta leikkisää asennetta!”

"Täytyy osata heittäytyä ja antaa hassujenkin ideoiden tulla esiin, unohtamatta leikkisää asennetta!”

Joona Järvinen

Joona Järvisen kokemuksen mukaan LEGO-työ on ryhmätyötä. Oma taiteellinen ego kannattaa jättää sivuun, koska muuten tulee turhautumaan päätöksenteossa. Uudet ja rohkeat innovaatiot syntyvätkin useamman idean summasta.

”itse koin eniten kasvua ryhmätyötaitojen parissa. Useimmiten pohdin toimeksiantoja yksinäni, ja koetan saada oman ideani visualisoitua mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. LEGOlla opin sanallistamaan ajatukseni aikaisemmassa vaiheessa. Näin kaikki ryhmän jäsenet olivat paremmin kärryillä siitä, minne kunkin ideat olivat suuntautumassa. Käytännössä se säästi aikaa, kun varhaisessa vaiheessa voidaan jo keskustella täsmennyksistä mihin suuntaan konsepteja tulisi viedä.”

Joonan mukaan LEGO Group on kulttuuriltaan hyvin ystävällinen ja rento. Luovaan työhön on helppoa saada inspiraatiota kampuksen suuresta LEGO-kirjastosta, jossa kaikki käytössä olevat elementit ovat saatavilla isoissa kirjahyllyissä. Joskus suunnittelijoiden oli myös mahdollisuus vierailla arkistossa, johon kaikki julkaistut legosetit on säilötty.

”LEGO Groupilla oli mahdollista ilmaista omaa luovuutta aivan uudella tasolla, ja toivonkin pääseväni työskentelemään siellä joskus tulevaisuudessa uudestaan”, Joona Järvinen sanoo.

The LEGO Group on vuonna 1932 perustettu perheyritys, joka on vuodesta 2015 ollut maailman suurin leluvalmistaja. LEGO Groupin pääkonttori sijaitsee Billundissa, Tanskassa. Yrityksellä on viisi pääkonttoria, 37 myyntitoimistoa, viisi valmistuspaikkaa ja yli 500 vähittäismyyntiliikettä ympäri maailmaa.

Aalto-yliopisto A Grid / Photo: Unto Rautio

Collaborative and Industrial Design - Design, Master of Arts (Art and Design)

Collaborative and Industrial Design (CoID) -pääaineen opintojen keskiössä on muotoilijan tehtävä yhteiskunnassa. Opiskelijat kehittävät taitoja, joiden ansiosta he voivat toimia muotoiluasiantuntijoina ja -johtajina, yrittäjinä ja innovoijina eri aloilla, yrityksissä, yhteisöissä, oppilaitoksissa ja julkisella sektorilla.

Koulutustarjonta

Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
Maria Virkkala
Opinnot Julkaistu:

Avoimen yliopiston opiskelijatarina: sivuaineena logistiikka

Haastattelu avoimen yliopiston opinnoista
Tutkijoita Dipolin edustalla lumisessa maisemassa Otaniemessä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Immersiiviset laajennetun todellisuuden kokemukset apuna aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämisessä

Aalto-yliopiston taiteen ja median laitos koordinoi Euroopan-laajuista hanketta, jonka tavoitteena on paitsi tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä myös hyödyntää sitä yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa. Apuna ovat immersiiviset laajennetun todellisuuden (XR) ympäristöt.