Työelämäprofessori Erkki Ormala arvioimaan valtion tutkimus- ja innovaatiorahoituksen riittävyyttä

Tavoitteena on tuottaa perusteltuja ehdotuksia valtion toimista, joilla nostetaan elinkeinoelämän innovaatiopanostukset kasvu-uralle.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä on kutsunut Kauppakorkeakoulun professori Erkki Ormalan arvioimaan valtion toimien riittävyyttä ja relevanssia soveltavan tutkimuksen voimavarojen osalta sekä Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n roolia elinkeinoelämää palvelevan tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kannalta. Selvityksen tulee valmistua lokakuussa 2018.

Suomi on selvästi jäämässä kilpailijamaista jälkeen, kun verrataan yritysten panostuksia tutkimus- ja innovaatiotoimintaan. Selvityshenkilöksi on kutsuttu tutkimus- ja innovaatiopolitiikan kokenut asiantuntija. Ormala on työskennellyt aiemmin (1987–1999) valtion tiede- ja teknologianeuvoston pääsuunnittelijana ja Nokia Oyj:n teknologiapolitiikan johtajana. Tällä hetkellä Ormala toimii professorina Aalto yliopiston johtamisen laitoksella. Selvitys luovutetaan ministeri Lintilälle lokakuussa 2018.

Työ- ja elinkeinoministeriö käynnistää lisäksi ulkopuolisen, riippumattoman arvioinnin VTT:n asemasta ja roolista tutkimus- ja innovaatiojärjestelmässä. Arvioinnin toteuttajaksi on valittu kilpailun perusteella Gaia Consulting Oy.

Gaia Consulting Oy:n tekemän arvioinnin tavoitteena on tuottaa näkemys keskeisistä kehittämistarpeista ja suosituksia sekä VTT:lle että valtiolle omistajaohjauksen kehittämiseksi. Arviointi valmistuu joulukuussa 2018.

VTT on vuoden 2015 organisaatiouudistuksen jälkeen uusinut strategiansa ja toteuttanut paljon uudistuksia. Samaan aikaan viimeisen 10 vuoden aikana toimintaympäristössä on tapahtunut paljon nopeita muutoksia, joihin tutkimuslaitoksen on kyettävä vastaamaan. Yksi merkittävä tekijä on ollut julkiseen TKI-rahoitukseen kohdistetut leikkaukset sekä yritysten vähentynyt halukkuus investoida tutkimus- ja innovaatiotoimintaan.

Organisaatiossa tehtyjen muutosten isompia vaikutuksia nähdään vasta tulevina vuosina, mutta jo nyt on hyvä hetki tarkastella tehtyjen muutosten suuntaa ja VTT:n uutta asemaa ja roolia osana kansallista tutkimus- ja innovaatiojärjestelmää.

Lisätietoja:
Professor of Practice Erkki Ormala
Innovation Management

Tiedotteen on alun perin julkaissut Työ- ja elinkeinoministeriö 5.6.2018.

Lue myös Erkki Ormalan ja tutkimusjohtaja Yrjö Neuvon Vieraskynä-kirjoitus "Suomella ei ole varaa menettää kilpailukykyään", joka julkaistiin Helsingin Sanomissa 4.6.2018.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: