Työelämä muuttuu, muuttuuko ihmisten palkitseminen?

Aalto-yliopiston tutkijat ovat toimittaneet “Palkitseminen ihmisten johtamisessa” –kirjan, joka avaa palkitsemisen historiaa ja merkitystä.

Kirja julkaistiin 3.9.2015 järjestetyssä palkitsemisen tutkimuksen 20-vuotisjuhlaseminaarissa.

Tällä hetkellä palkasta ja palkitsemisesta keskustellaan vilkkaasti, oli sitten kyse niukkuuden jakamisesta, tuottavuuden kasvusta tai vaikkapa paikallisesta sopimisesta. Ymmärtääkseen aiheesta käytävää keskustelua on ymmärrettävä millaisesta kokonaisuudesta palkitseminen palkan lisäksi muodostuu.

“Vaikka palkitseminen vaikuttaa organisaation jokaiseen työntekijään sen taustatekijät, kuten historia tai yksilön kokemukset, tunnetaan usein huonosti. Aiheesta ei ole myöskään aikaisemmin kirjoitettu suomenkielistä perusteosta”, kertoo kirjan toimittaja, tutkija Minna Nylander Aalto-yliopistosta.

Kirja esittelee keskeiset palkitsemiseen liittyvät taustatekijät, jotka jokaisen ihmisten johtamisen parissa työskentelevän olisi hyvä tuntea. Kirja auttaa ymmärtämään toimintaympäristön palkitsemiselle tuottamia paineita ja työntekijöiden kokemuksia erilaisista palkitsemisen tavoista ja näin muokkaamaan oman organisaation malleja toimivammiksi.

“Kirja on nyt erityisen ajankohtainen, koska monella työpaikalla pohditaan miten tiukassa taloustilanteessa pystytään palkitsemaan henkilöstöä ja samanaikaisesti tukemaan uudistusten toteutusta. Kysymykseksi nouseekin mikä on tähän aikaan sopivaa palkitsemista”, kirjan toinen toimittaja, tutkija Anu Hakonen sanoo.

Teos on suunnattu erityisesti palkitsemisasioista vastaaville henkilöille ja alan opiskelijoille, mutta se antaa eväitä kaikille ihmisten johtamisesta kiinnostuneille.

Kirjan kirjoittajat ovat nykyisiä ja entisiä Aalto-yliopiston Palkitsemisen tutkimusohjelman tutkijoita. Suomessa on pitkä palkitsemisen akateemisen tutkimuksen historia. Kirja kokoaa yhteen keskeisen tutkimuksen ja tarjoaa aikaa kestävän mallin siitä, millä edellytyksillä palkitseminen toimii hyvin. “Palkitseminen ihmisten johtamisessa“ (Anu Hakonen, Minna Nylander (toim.), PS-Kustannus 2015).

Lisätietoja:

Minna Nylander, p. 040 554 6385, [email protected]
Anu Hakonen, p. 050 376 1083, [email protected]

Palkitsemisen tutkimuksen 20-vuotisjuhlaseminaarin ohjelma 3.9.2015

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: