Tutor Oskari Ponkala: “Tutorointikokemus kasvattaa”

Elektroniikkaa ja sähkötekniikkaa opiskelevan Oskarin mieleen ovat jääneet erityisesti kansainvälisten opiskelijoiden tutustuttaminen suomalaiseen saunakulttuuriin ja mielenkiintoiset keskustelut.
Kuvassa Oskari Ponkala talvisessa maisemassa
Oskari Ponkala. Kuvaaja: Jieming You

Oskari Ponkala, miksi hait tekniikan alan kansainväliseksi tutoriksi eli kv-ISOksi?

Kv-toiminta kiinnosti minua. Olin matkustellut itsekseni ennen Aalto-yliopistossa aloittamista ja olin kiinnostunut siitä, millaista opiskelu on muissa maissa. Halusin tutustua myös muiden ihmisten sielunmaailmaan muutenkin kuin vain ohimenevässä tilanteessa.

Sähköinsinöörikilta piti kv-ISOjen rekrytointitapahtuman ja pääsin tutustumaan siellä aiheeseen lisää. Päätin sitten laittaa hakemukset menemään yhdessä erään kaverini kanssa.

Mitä teit tutoroitaviesi kanssa?

Ryhmänohjaus alkoi jo ennen kuin opiskelijat saapuivat Aaltoon. Yllätyin siitä, kuinka paljon kysymyksiä yleisesti Suomeen tulon kanssa on, ja jouduinkin ohjaamaan monet ihan suoraan opintopalveluihin. Samalla kuitenkin yllätti tervetulomaileja lähetellessä, kuinka moni ryhmästäni oli Suomesta. Tämä tietenkin helpotti joitain asioita, kuten esimerkiksi orientaatioviikon poikkeustoimia. Tilanne oli syksyllä kuitenkin aika vakava ja välillä oli vaikea saada ryhmää kasaan, koska osa jätti tilanteen takia orientaatioviikon välistä.

Kun opiskelijat saapuivat, kilta järjesti rajoitusten puitteissa menestyksekkäitä welcome-saunailtoja. Pääsin esittelemään suomalaista saunakulttuuria kansainvälisille opiskelijoille, pelailemaan heidän kanssaan lautapelejä sekä auttamaan ruoanlaitossa. Järjestimme myös ryhmän kesken kampuskierroksen, jossa kerroimme yliopistorakennusten historiasta sekä kampuksen tiloista ja paikoista.

Mitkä olivat kv-ISOna olemisen kohokohdat?

Minusta parasta olivat juuri welcome-saunat. Oli kiva päästä tutustumaan tutoroitaviini henkilökohtaisesti ja juttelemaan niistä näistä Lontoon murteella. Alku oli tänä vuonna hidas poikkeustilanteen takia, joten oli kiva päästä vihdoin tekemään asioita yhdessä.

Saunassa oli mielenkiintoista kuulla ukrainalaiselta heidän saunakulttuuristaan ja kampuskierroksella muiden maiden yliopistojen kampuksista. Erilaiset lähtökohdat ja taustat avaavat aivan uusia keskustelunaiheita. Monikulttuurillisissa tilanteissa oppii mielestäni nauttimaan niistä asioista, joita aikaisemmin piti normaalina ja myös niistä, joista ei välttämättä ole koskaan kuullutkaan.

Mitkä ovat kv-ISOn tärkeimmät ominaisuudet?

Isot ovat usein uusien opiskelijoiden ensimmäinen kontakti yliopistolla. Riittää, että on ihan perusopiskelija, sillä tutorointi on loppujen lopuksi perusasioiden selittämistä ja opettamista. On tärkeää, että on henkilö, jolta voi kysyä.

Oskari Ponkala

Mitkä ovat kv-ISOna toimimisen hyödyt?

En ollut aikaisemmin ohjannut ryhmää tai ollut ISOna. Opin ryhmänhallintaa ja organisointia. Oli myös hyvä, että tutorparini oli kokenut, joten sain häneltä paljon oppia. Ei tämä mitään rakettitiedettä tietenkään ole, mutta kokemus kasvattaa ja tämä homma on antanut hyvät valmiudet vastaaviin hommiin jatkossa.

Miksi muiden kannattaisi hakea kv-ISOiksi?

Tavallisessa ISOilussa pääsee elämään oman fuksivuotensa uudelleen, mutta kv-ISOilussa lähtökohta on kuitenkin erilainen. Vaihtaritoiminta on niin monipuolista ja monialaista. Ihmiset ovat kuin villejä kortteja ja mitään ei voi olettaa – heitä tulee monista lähtökohdista ja niin monesta maasta. Se tuo omat haasteensa, mutta on myös kokemuksena rikastuttava. Siinä pääsee tutustumaan omien ryhmäläisten lisäksi laajasti myös muihin kansainvälisiin opiskelijoihin, sillä vaihto-opiskelijat ryhmäytyvät herkästi toisten vaihtarien kanssa.

Suomalaisen kulttuurin yksityiskohdat ja arkiset asiat korostuvat, kun niitä pääsee jakamaan kansainvälisten opiskelijoiden kanssa, joille ne ovat vielä uusia. Samalla kuulee myös heille arkisista asioista, jotka saattavat olla itselle aivan uusia. Monikulttuurillisissa tilanteissa en monesti edes ajattele koko tilannetta mitenkään vakavasti, vaan sopeudun. Tästä syystä ne antavat tietynlaista energiaa, mitä on vaikea saada muualta.

Hakuaika Sähkötekniikan korkeakoulun ISOksi vuodelle 2021 on nyt auki!

Hakulomake Sähköinsinöörikillan (SIK) isoksi täällä. Haku on auki 28.2.2021 asti.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.