Tutor Minh Duc Pham: Anna kokemuksiesi elää!

Electrical and Automation Engineering -ohjelman opiskelija Duc päätti osallistua opiskelijaelämään maisteriopinnoissaan ja lähti tutoriksi.
Tutor Minh Duc Pham standing on ice with his student overalls and student cap on.
Minh Duc Pham

Minh Duc Pham, miksi hait tekniikan alan kansainväliseksi tutoriksi eli kv-ISOksi?

Oma orientaatioviikkoni oli oikein onnistunut aloittaessani Aalto-yliopistossa. Tutorointiryhmässäni oli kaksi ISOa. He kertoivat meille tapahtumista ja olivat itse niissä paikalla, esittelivät meille kampusta ja vastasivat kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin. ISOt loivat hyvän yhteishengen ja eikä ketään jätetty ulkopuolelle. He inspiroivat minua hakemaan kv-ISOksi.

Halusin itselleni uuden harrastuksen ja tavata uusia ihmisiä. Tutustuinkin uusiin ihmisiin, jotka olivat kotoisin kaikkialta maailmasta, ja sain rakennettua verkostojani. Tämä oli myös minulle tapa todistaa, että olen osa kiltaani sekä edustaa sitä haalareissani ja teekkarilakissani näyttäen mahtavalle. Tällä tavoin sain täyden suomalaisen opiskelijakokemuksen.

Mitä teit tutoroitaviesi kanssa?

Oli harmillista, että johtuen vuoden 2020 poikkeusoloista emme voineet kaikki kokoontua Otaniemessä. Tilanne ei kuitenkaan ollut hirveän paha syksyllä, joten pystyimme kokoontumaan pienissä porukoissa, kunhan vain pidimme turvallisuusohjeet mielessämme. Meillä oli myös tapaamisia verkossa ryhmäni kanssa. Niissä ryhmäni jäsenet pääsivät tutustumaan toisiinsa ja keskustelemaan opintojen aloittamisesta ja uusista yhteisistä kursseista. Puhuimme esimerkiksi Aallon erilaisista systeemeistä aina Sisusta lounaslistoihin.

Mitkä olivat kv-ISOna olemisen kohokohdat?

Minulle tutorointi on liittynyt paljon kiltaani luomaan siteeseen. Me isot pidämme hauskaa yhdessä ja autamme toisiamme opinnoissa. Isot saavat myös ensikäden tietoa tulevista tapahtumista, joten tiesin kaikesta, mitä kampuksella tapahtui!

Minh Duc Pham

Mitkä ovat kv-ISOn tärkeimmät ominaisuudet?

Proaktiivisuus, avoin mieli ja halu kokeilla uusia asioita. Jotkut eivät halua tehdä mitään tai tavata ketään, kun tulevat uuteen ympäristöön, ja elämässä on paljon uusia asioita, kuten totuttautuminen kylmään säähän. Tilanne kuitenkin paranee paranemistaan, jos vain on avoin uusille ihmisille. Voin luvata, että kv-ISOksi lähteminen saa ajatukset pois negatiivisista asioista ja auttaa selättämään haasteita. ISOt saavat paljon tukea. Killat opastavat askel askeleelta ja kaikki ISOt saavat tutormateriaaleja. Tämän takia kaikkein tärkeintä onkin vain olla proaktiivinen.

Mitkä ovat kv-ISOna toimimisen hyödyt?

Pääsin kasvattamaan verkostojani ja saamaan uusia ystäviä! Suomessa pitää olla melko proaktiivinen, jotta pystyy kiinnittämään huomionsa pois pimeydestä, eikä vain jää sänkyyn makaamaan. Tämän takia tykkään pitää itseni kiireisenä, esimerkiksi osallistua opiskelijaelämään ja auttaa muita. Tutorina olen voinut jakaa omia kokemuksiani ja estää muita kokemasta samoja ongelmia, joita minä koin. Olen erittäin ylpeä, että tutorointi on yksi kokemuksistani Aallossa, ja että minulta ei jäänyt tällainen mahdollisuus välistä. Minua kaduttaa, että en osallistunut opiskelijaelämään kandivaiheen opinnoissani.

Miksi muiden kannattaisi hakea kv-ISOiksi?

Kannustan kaikkia hakemaan kv-ISOiksi, koska se on erittäin vaivan arvoinen kokemus. Edut puhuvat puolestaan! Ystäviä, ilmaisia tapahtumia, ruokaa ja juomaa, tutoreiden oma t-paita sekä totta kai hauskanpitoa. Aktiivisuus opiskelijaelämässä näyttää myös hyvälle CV:ssä ja todistaa, että tämä henkilö tulee toimeen ihmisten kanssa ja pystyy integroitumaan.

Kv-ISOna tulee jakaneeksi hyviä ja huonoja kokemuksiaan. Jos nuo kokemukset pitää itsellään, aika pyyhki ne pois. Mutta jos nuo kokemukset jakaa muiden kanssa, ne jatkavat omaa elämäänsä.

Hakuaika Sähkötekniikan korkeakoulun isoksi vuodelle 2021 on nyt auki!

Hakulomake Sähköinsinöörikillan (SIK) isoksi täällä. Haku on auki 28.2.2021 asti.

Hakulomake Automaatio- ja systeemitekniikan killan isoksi täällä. Haku on auki 21.2.2021 asti.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.