Tutkintoa arvostetaan ja opinnot valmentavat työelämään, kokevat korkeakoulusta valmistuneet

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta valmistuneet työllistyvät hyvin koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Heistä 80 ja työnantajista 85 prosenttia arvostaa korkeakoulussa suoritettua tutkintoa. Tämä käy ilmi tuoreimmasta uraseurantakyselystä.
Aalto-yliopisto_kuva_Aino_Huovio

Taiteiden ja tekniikan maisterit ovat tyytyväisiä opintoihinsa: heistä 85 prosenttia suosittelee opintoja. Kyselyyn vastanneista 80 prosenttia kokee, että yliopistossa opitut tiedot ja taidot soveltuvat hyvin työelämään ja 84 prosenttia koki, että työelämän vaatimukset vastaavat akateemista pätevyyttä.

91 prosenttia valmistuneista on työelämässä tai toimii yrittäjänä viisi vuotta valmistumisesta ja kuusi prosenttia työskentelee apurahalla. Tyytyväisiä tähänastiseen työuraansa vastaajista oli 81 prosenttia.

Tärkeimpinä nykyisessä tehtävässään vaadittavina taitoina he pitävät itseohjautuvuutta, kykyä oppia ja omaksua uutta, yhteistyötaitoja, stressinsietokykyä ja luovuutta.

Viime vuonna toteutetun kyselyn vastaajia olivat vuonna 2015 Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta valmistuneet maisterit. Heidän ammattinimikkeitään ovat muun muassa arkkitehti, graafinen suunnittelija, muotoilija, tuottaja, valokuvaaja, kuvataideopettaja, art director, kuvittaja, maisema-arkkitehti, projektiarkkitehti, sisustusarkkitehti ja visuaalinen suunnittelija.

Valmistuneista neljännes on työllistynyt pieniin ja keskisuuriin yrityksiin ja 17 prosenttia työskentelee kuntien tai kuntayhtymien palveluksessa. Suurten yritysten palkkalistoilla on 15 prosenttia valmistuneista, ja saman verran toimii yrittäjinä. Vastaajista 10 prosenttia työskentelee järjestöissä tai vastaavissa, 9 prosenttia korkeakouluissa ja 2 prosenttia valtion leivissä.

Uusi kysely käynnistyy, vastaajina vuoden 2016 maisterit ja 2018 tohtorit

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu seuraa tarkasti, kuinka opetus ja tutkinto vastaavat työelämässä vastaan tulevia, muuttuvia osaamistarpeita. Viiden vuoden kuluttua valmistumisesta toteutettavien uraseurantakyselyiden vastauksilla on vaikutusta myös yliopiston saamaan rahoitukseen opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Tieto valmistuneiden urapoluista on arvokasta myös opintojaan ja uraansa suunnitteleville opiskelijoille.

Vuosittaisen kyselyn maisterille ja tohtoreille toteuttaa kaikkien Suomen yliopistojen ura- ja rekrytointipalvelujen muodostama Aarresaari-verkosto.

Pyynnön osallistua tämän vuoden kyselyyn saavat yliopistoista vuonna 2016 maisteriksi ja 2018 tohtoriksi valmistuneet. Kysely käynnistyy 4. lokakuuta ja kutsun kyselyyn voi saada sähköpostitse, postitse tai tekstiviestillä.

Kyselyyn toivotaan jälleen runsaasti vastauksia. Kiitos jo etukäteen!

Aalto-yliopisto lähettää uraseurantakyselyn sähköpostilla, tekstiviestillä tai postitse kaikille vuoden 2016 maistereille ja vuoden 2018 tohtoreille. Kyselyyn voi vastata 4.10.–13.12.2021

Lisätietoja:

Riikka Heinonen
Asiantuntija
Ura- ja rekrytointipalvelut sekä alumnisuhteet
Aalto-yliopisto

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu: