Tutkimushanke CreaTures edistää kestävää kehitystä luovuuden menetelmillä

people sitting on sofas with laptops

EU Horizon -rahoitusta saanut uusi tukimushanke ‘CreaTures: Creative Practices for Transformational Futures’ käynnistyy vuoden 2020 alussa. Monialainen hanke korostaa luovia menetelmiä ja niiden mahdollisuuksia edistää vastuullisuusajattelua ja kestävää kehitystä. Projektin tavoitteena on löytää ja havainnollistaa tehokkaita polkuja kohti vastuullista, sosiaalisesti oikeudenmukaista ja rauhanomaista tulevaisuutta. Hanke korostaa usein piiloon jääviä luovia käytänteitä ja niiden tarjoamaa muutosvoimaa, kokeilukulttuuria, erilaisia osallistavia menetelmiä sekä tulosten systemaattista seurantaa.

Ilmastonmuutos pakottaa meitä nopeisiin muutoksiin, ja luovat käytännöt ovat alihyödynnetty resurssi muutoksen vaihdittajana. Yhteistyö, oman tekemisen kriittinen tarkastelu sekä osallistaminen ovat tehokkaita menetelmiä suuren yleisön asenteiden muokkauksessa. CreaTures-hankkeessa tullaan käsittelemään kolmea toisiinsa limittyvää kokonaisuutta:

1. Observatorio: identifioidaan ja kartoitetaan olemassa olevia mutta piiloon jääneitä luovia käytänteitä
  2. Laboratorio: tuetaan kokeellista tekemistä ja eri sidosryhmien osallistamista aloittamalla eri tasoisia ja eri mittakaavan omaavia luovia hankkeita
  3. Arviointi: luovien kokeiden ja eksperimenttien tuloksia seurataan systemaattisesti ja toimintaa muokataan tulosten mukaisesti

Hankkeen lopputuloksena syntyy monialainen, tutkimukseen perustuva ja käytännönläheinen viitekehys, jolla voidaan todentaa luovien käytänteiden vaikutus kestävän kehityksen edistämisessä. Hanke tarjoaa eri sidosryhmille strategista tutkimustietoa ja innovaatioita sekä konkreettisia suosituksia päättäjille siitä, miten luovuutta voidaan hyödyntää kestävän kehityksen vauhdittajana.

Aalto-yliopiston muotoilun laitos koordinoi kolmivuotista hanketta, professori Tuuli Mattelmäen johdolla. Hankkeen muita avainhenkilöitä Aalto-yliopistossa ovat Research Fellow Andrea Botero, professori Julia Lohmann, professori Sampsa Hyysalo ja projektipäällikkö Riikka Raitio.  Hankkeen kokonaisrahoitus on 3 miljoonaa euroa, josta Aallon osuus on 600 000 euroa.

Partnerit

The European branch of Royal Melbourne Institute of Technology (SP)
The University of Sussex’ (UK) Sustainability Research Programme
Utrecht University (NL)
Superflux (UK)
Hellon (FI)
Furtherfield (UK)
Kersnikova (SL)
ZEMOS98 (SP)
Sniffer (UK)
Open Knowledge Finland (FI)

Lisätietoja: Tuuli Mattelmäki, [email protected]

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.