Tutkimus: HLBT-myönteisiä toimintatapoja noudattavat yritykset toimivat tehokkaasti

Kauppakorkeakoulun ja Vaasan yliopiston uuden tutkimuksen mukaan homo-, bi- ja transsukupuolisten henkilöiden kannalta myönteiset yrityskäytännöt parantavat yritysten suorituskykyä.
Pride flags
Pride-liput. HLBT on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä käytetty kirjainlyhenne, jolla tarkoitetaan homoja, lesboja, biseksuaaleja ja transihmisiä.

Kauppakorkeakoulun apulaisprofessorin Jukka Sihvosen sekä Vaasan yliopiston Veda Fatmyn, John Kihnin ja Sami Vähämaan tutkimuksessa tarkasteltiin HLBT-myönteisten yrityskäytäntöjen ja yritysten suorituskyvyn välistä yhteyttä. Tutkimus perustui 657:stä julkisesti noteeratusta yhdysvaltalaisesta yrityksestä vuosina 2003–2016 kerättyihin tietoihin, ja se osoitti, että HLBT-myönteiset linjaukset voivat tuottaa yritykselle arvoa.

Tutkijat löysivät vahvaa näyttöä siitä, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin myönteisemmin suhtautuvien yritysten kannattavuus on korkeampi ja että niillä on myös korkeammat arvonmääritykset osakemarkkinoilla.

”Empiiriset havaintomme osoittavat, että HLBT-myönteiset yrityskäytännöt tuottavat tulosta ja että HLBT-myönteisyyden ja yrityksen suorituskyvyn välistä dokumentoitua positiivista suhdetta voidaan pitää taloudellisesti merkittävänä”, toteaa Sihvonen.

Tulokset viittaavat kuitenkin siihen, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvien edistyksellisten toimintatapojen positiivinen vaikutus kannattavuuteen ja markkinoiden arvonmääritykseen oli voimakkaampi liberaalimmissa osavaltioissa sijaitsevien yritysten osalta. Sen sijaan niiden vaikutus oli heikompi tai olematon konservatiivisemmilla alueilla toimivissa yrityksissä.

Tästä huolimatta tutkijat havaitsivat, että yhteiskunnallisesti konservatiivisemmissa osavaltioissa sijaitsevien yritysten HLBT-myönteisyyden vaikutus yritysten suorituskykyyn on huonoimmillaankin neutraali. Se viittaa siihen, että HLBT-myönteisten toimintatapojen omaksumisella ei yleensä ole haitallisia vaikutuksia.

Mutta miksi myönteinen suhtautuminen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin vaikuttaa yrityksen suorituskykyyn? Tutkijoiden mukaan siihen on useita mahdollisia syitä.

”Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että myönteinen suhtautuminen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin johtaa yrityksissä voimakkaampaan työntekijöiden sitoutumiseen, työtyytyväisyyden lisääntymiseen, työntekijöiden tuottavuuden kasvuun ja altruistisempaan työkäyttäytymiseen”, Sihvonen sanoo.

Lisäksi tutkijat toteavat, että HLBT-myönteiset toimintatavat voivat parantaa kilpailukykyä työmarkkinoilla, sillä ne edistävät yrityksen kykyä houkutella, rekrytoida ja myös pitää palveluksessaan lahjakkaita työntekijöitä.

Näiden havaintojen voidaan tämän perusteella katsoa laajemmassa mittakaavassa tukevan näkemystä, jonka mukaan yhteiskunnallisesti edistykselliset yrityskäytännöt ja monimuotoisuuden hallinta ovat hyödyllisiä ja niitä olisi tarkasteltava laajemmin.

Tutkimus on julkaistu alun perin Accounting and Finance -julkaisussa.

Tutkimuksesta on uutisoitu ainakin seuraavissa julkaisuissa:

Lisätietoja:

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa