Tutkijat palkittiin UbiComp 2014 -konferenssissa

Aallon tutkijat saivat parhaan artikkelin palkinnon. Artikkeli esittelee uuden menetelmän digitaalisten näyttöjen konfigurointiin ja hallintaan.

Aallon tutkijoiden julkaisu sai parhaan artikkelin palkinnon UbiComp 2014 -konferenssissa Seattlessa. Artikkelissa “Secure Bootstrapping of Cloud-Managed Ubiquitous Displays” esitetään uusi turvallinen and skaalautuva menetelmä ubiikkien, eli kaikkialla läsnä olevien, digitaalisten näyttöjen konfigurointiin ja hallintaan.

Tulokset ovat tärkeitä, koska edulliset digitaaliset näytöt ovat nopeasti korvaamassa paperin jokapäiväisissä sovelluksissa kuten mainoksissa, hintalapuissa ja ilmoitustauluissa, ja digitaalisten näyttöjen määrän jokapäiväisessä työ- ja elinympäristössämme odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti. Tutkimuksessa yhdistyy sulautettujen tietojärjestelmien, mobiili- ja pilvipalveluiden sekä tietokoneverkkojen osaaminen.

UbiComp on tietotekniikan alan kansainvälisen ACM-järjestön konferenssi, joka keskittyy ubiikin tietotekniikan monitieteisiin menetelmiin ja sovelluksiin. Se on yksi tietoteknisen alan arvostetuimmista konferensseista, jonka julkaistavat paperit valitaan vuosittain yli 450 ehdokkaan joukosta.

Kuvassa vasemmalta Elena Oat, Mohit Sethi ja Mario Di Francesco

Palkittu tutkimus tehtiin yhteistyössä Ericssonin tutkimuskeskuksen kanssa.

Artikkelin kirjoittajista Mohit Sethi on Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava ja alumni ja työskentelee Ericssonilla. Elena Oat viimeistelee diplomi-insinööriopintojaan. Mario Di Francesco ja Tuomas Aura ovat tietotekniikan professoreita.

Lisätietoa palkituista artikkeleista (ubicomp.org)

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.