Turvallisempia ja tehokkaampia litiumakkuja – Aalto on mukana uusissa yritysyhteistyöhankkeissa

Kansainvälisissä tutkimushankkeissa kehitetään uusia ympäristöystävällisempiä litiumakkujen materiaaleja ja valmistusmenetelmiä yhteistyössä yritysten kanssa.
Lithium ion battery electrodes and cells, researcher Taina Rauhala, photo Valeria Azovskaya, 2017
Litiumakkujen elektrodeja ja kennoja. Kuva: Aalto-yliopisto / Valeria Azovskaya.

Aalto-yliopiston tutkijat ovat mukana kahdessa uudessa yhteistyöprojektissa, jossa kehitetään materiaaleja ja valmistusmenetelmiä tulevaisuuden litiumakkuihin. Tavoitteena on parantaa akkujen tehokkuutta ja turvallisuutta sekä pienentää valmistuksen hiilijalanjälkeä.

Litiumakut ovat keskeinen teknologia sähköisessä liikenteessä, uusiutuvan energian varastoinnissa ja kuluttajaelektroniikassa. Niiden kysyntä kasvaa arvioiden mukaan 25 prosenttia vuosittain, kun esimerkiksi EU tavoittelee teilleen 30 miljoonaa sähköautoa vuoteen 2030 mennessä.

”Akuissa käytetään rajallisia raaka-aineita, joten nämä täytyy saada mahdollisimman tehokkaasti käyttöön. On tärkeää, että Eurooppaan syntyy vastuullista akkuteollisuutta” sanoo Aalto-yliopiston professori Tanja Kallio.

NextGenBat edistää kiinteän olomuodon akkujen kehitystä

Aalto-yliopiston johtamassa NextGenBat-projektissa kehitetään kiinteän olomuodon litiumakkujen materiaaleja sekä niiden valmistustekniikkaa. Kiinteät akut ovat kehittyvä teknologia, joka kiinnostaa erityisesti sähköautoteollisuutta. Kiinteät akut ovat energiatiheämpiä ja paloturvallisempia kuin nestemäiset akut. Projektissa tutkitaan erityisesti akkujen valmistuksessa käytettyjä laser- ja atomikerros-ohutkalvotekniikoita, joissa suomalaiset yritykset ovat maailman kärkeä.

Projektissa ovat mukana Tampereen yliopisto ja VTT sekä yritykset Pulsedeon Oy, Beneq Oy ja Tervakoski Oy. Kansainvälistä yhteistyötä tehdään saksalaisten, ranskalaisten, italialaisten ja amerikkalaisten yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa. Projektia rahoittaa Business Finland.

HiQ-CARB tuo ympäristöystävällisemmät hiilimateriaalit akkuihin

Aalto on mukana tutkimuspartnerina Fraunhofer Institute for Silicate Research (ISC) -tutkimuslaitoksen johtamassa hankkeessa, jossa kehitetään nykyistä tehokkaampien ja ympäristöystävällisempien hiilimateriaalien teollisen mittakaavan tuotantoa. Hiili on tärkeä raaka-aine akuissa, sillä se parantaa niiden sähkönjohtavuutta. HiQ-CARB-projektissa käytetään uusiutuvista raaka-aineista tuotettua hiilimateriaalia, jolla on huomattavasti pienempi hiilijalanjälki kuin nykyisin käytetyillä materiaaleilla. Samalla tavoitteena on vahvistaa kestävää eurooppalaista akkutuotantoa.

Mukana ovat yritykset Arkema (Ranska), Custom Cells (Saksa) ja Orion Engineered Carbons (Saksa). Aalto-yliopisto, Fraunhofer-instituutti ja Université de Bordeaux vastaavat uusien materiaalien ja niistä valmistettujen akkujen tieteellisestä tutkimuksesta. Projektia rahoittaa Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin (EIT) Raw Materials -ohjelma.

NextGenBat-hankkeen kotisivut

Tiedote HiQ-CARB-projektista Fraunhofer-instituutin sivuilla (englanniksi)

Tanja Kallio

Associate Professor
T105 Chemistry and Materials

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.