Tuplapalkinto uutta biojalostamoprosessia käsittelevälle julkaisulle

Helposti skaalattava, ympäristöystävällinen prosessi erottelee puumassan rakennusaineet jatkojalostusta varten.

Väitöksen jälkeen Huy Quang Lê suunnittelee työskentelevänsä teollisuudessa.
”Kun olen kerännyt tarpeeksi kokemusta, voisin hyvin palata tutkijaksi yliopistoon. Tulevaisuuden haaveeni olisi luoda siltoja Suomen ja Vietnamin metsäteollisuuden välille."

Kemian tekniikan korkeakoulun tohtorikoulutettava Huy Quang Lê on saanut vuoden 2017 Heinzel-Mondi-Sappi Award -palkinnon. Palkinto myönnetään poikkeuksellisen laadukkaalle maisteri- tai tohtoriopiskelijan julkaisulle, jolla voi olla merkittävä positiivinen vaikutus paperi- ja selluteollisuuden tulevaisuudelle.

Green Chemistry -lehdessä julkaistussa “Wood biorefinery based on γ-valerolactone/water fractionation” -artikkelissa pääkirjoittajana toiminut Huy Quang Lê ja hänen kollegansa esittelevät uuden biojalostamoprosessin, joka erottelee puumassan tärkeimmät rakenneosat jatkojalostusta varten.

”Tuotevirroista voidaan jalostaa esimerkiksi tekstiilikuituja, rikitöntä ligniiniä ja peruskemikaaleja. Prosessi on yksinkertainen eikä vahingoita ympäristöä. Tämä minimoi ympäristökustannukset, mikä on etu tuotannon skaalauksen kannalta”, hän selittää.

Lisäksi Huy Quang Lê ja myös Kemian tekniikan korkeakoulussa työskentelevä Yibo Ma saivat samasta artikkelista Puunjalostusinsinöörien myöntämän C. J. Janssonin palkinnon, joka myönnetään eniten erinomainen-ehdotuksia keränneelle alan julkaisulle.

Linkki julkaisuun (pubs.rsc.org)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: