Trainee-ohjelmat tarjoavat hyvän näköalapaikan työelämään jo opiskelujen aikana

Joustavuus ja kyky mukautua erilaisiin tilanteisiin ovat tärkeitä myös harjoitteluissa.
Mikkelin kampuksen International Business -kandidaattiohjelman opiskelijat Liisa Antola ja Henri Haasala olivat erittäin tyytyväisiä HKScanin trainee-ohjelmaan.

Opiskeluaika on monelle unohtumatonta aikaa, mutta samaan aikaan opiskelu on tavoitteellista toimintaa, jonka päämääränä on työllistyminen omaa koulutusta vastaaviin työtehtäviin. Nykyajan hektisessä, muuttuvassa ja kansainvälisessä työelämässä tarvitaan monenlaisia taitoja ja osaamista.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun International Business -kandidaattiohjelma (BScBA-ohjelma) tarjoaa eväät työelämää varten ja kehittää esimerkiksi työelämässä tarvittavia kieli-, viestintä-, projektinhallinta- ja neuvottelutaitoja. Tulevaisuuden uran kannalta tärkeitä ovat myös opintojen aikana solmitut suhteet ja verkostot sekä hankittu työkokemus esim. osa-aikatöissä, kesätöissä ja trainee-ohjelmissa.

Mikkelin kampuksen International Business -kandidaattiohjelman opiskelijat Liisa Antola ja Henri Haasala osallistuivat tänä kesänä HKScanin trainee-ohjelmaan. HKScan lanseerasi kansainvälisen yliopisto-opiskelijoille suunnatun "Inspired”-ohjelmansa tänä vuonna. "Inspired" on yksi suurista pohjoismaisen ruokatalon kehitysaskelista, jonka tarkoituksena on strategisesti varmistaa ohjelmassa työskenteleville parhaat mahdollisuudet menestyksekkääseen uraan. HKScanin palveluksessa on noin 7 300 ammattilaista ja yritys toimittaa tuotteita yli 50 maahan.

Trainee-ohjelmaan valitut työskentelivät eri toimintojen asiantuntijatehtävissä

Liisa Antola löysi kesätyönsä aikaisemman työtehtävänsä kautta. Liisa työskenteli HKScanin Turun toimipisteessä viime vuonna ennen ulkomaanvaihtoon lähtemistään. Vaihto-opintojen jälkeen hänellä oli mahdollisuus jatkaa työskentelyä yrityksessä, kun hänelle tarjottiin töitä uudelleen, minkä jälkeen hän pääsi HKScanin trainee-ohjelmaan.

”Työskentelin kirjanpitoassistenttina kuusi kuukautta ja sen jälkeen kuulin HKScanin uudesta  trainee-ohjelmasta. Trainee-ohjelman kansainvälisyys kiinnosti minua, joten kysyin esimieheltäni, voisinko osallistua trainee-ohjelmaan ja saada tilaisuuden tehdä harjoitteluprojektin rahoitusosastolle”, Liisa kertoo.

Henri Haasala puolestaan löysi ilmoituksen ohjelmasta LinkedInin kautta ja päätti lähettää hakemuksen, koska trainee-ohjelman kansainvälisyys ja liiketoiminnan kehittäminen elintarvikealan yhtiössä kiinnosti häntä. Henri työskenteli Supply Chain Management -yksikössä koko kesän. Hänen työtehtäviinsä kuului tietojen analysoimista, yrityksen raportointia ja erilaisten liiketoimintaan liittyvien asioiden ratkaisemista.

HKScanin trainee-ohjelma tarjoaa kesätöitä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Virossa. Vuoden 2018 ohjelmaan osallistuneet opiskelijat oli sijoitettu asiantuntijatehtäviin yrityksen eri yksiköihin, kuten rahoituksen, myynnin ja markkinoinnin, tuotekehityksen, toimitusketjun ja eläinten hankintaan liittyviin tehtäviin. Harjoittelijan suorituksen ja potentiaalin perusteella yritys tarjoaa jatkoharjoittelupaikkaa myös seuraavana kesänä HKScanin muissa toimipisteissä Ruotsissa, Virossa ja Tanskassa.

Trainee-ohjelmassa pääsee hyödyntämään opinnoissa hankittuja taitoja käytännössä

HKScan-harjoittelupaikka on ollut hyvä alku sekä Liisan että Henrin uralle ja harjoittelu trainee-ohjelmassa on antanut mahdollisuuden molemmille hyödyntää International Business -kandidaattiohjelmassa opittuja taitoja ja liiketoimintaosaamista.

”Mikkelin ohjelman opinnot ja nopeatempoinen opiskelutahti ovat valmistaneet minua hyvin työelämää varten. Koulutus on antanut minulle hyvät eväät suuryrityksessä työskentelemiseen. Olen kyennyt hallitsemaan suuria kokonaisuuksia ja viimeistelemään erilaisia projekteja samanaikaisesti. Joustavuus ja kyky mukautua erilaisiin tilanteisiin ovat olleet keskeisessä asemassa, jotta minulle on tarjottu tällaisia työmahdollisuuksia”, Liisa kertoo.

Myös Henri kertoo nauttineensa erilaisista tehtävistä, koska on voinut hyödyntää opintojen aikana hankkimaansa osaamista.

”Yksi arvokkaimmista kokemuksista on ollut mahdollisuus päästä työskentelemään ylimmän johdon kanssa. Hankkeen tulosten esitteleminen toimitusjohtajalle ja ylimmälle johdolle oli todella hieno kokemus – tämä osoittaa, miten merkittäviä työtehtäviä harjoittelijoille annettiin. On mahtavaa, että meillä on mahdollisuus jatkaa trainee-ohjelmassa ensi kesänä jossakin HKScanin toimipisteistä muissa Pohjoismaissa. Mikäli kiinnostuit trainee-ohjelmasta, pysy kuulolla, sillä ensi tammikuussa alkaa uusi haku ohjelmaan”, Henri vinkkaa.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.