Töissä Aalto-yliopistossa – Yhdysvalloista Mikkeliin

Aalto-yliopisto on tarjonnut International Business -kandidaattiohjelman johtaja Joan Lofgrenille mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen siitä saakka, kun hän aloitti Mikkelin kampuksen kandidaattiohjelman johdossa syksyllä 2009.
Director of the Bachelor’s Program in International Business Joan Lofgren

- Alkuun minua epäilytti ajatus kauppatieteiden ohjelman johtamisesta ja siinä opettamisesta – olenhan tehnyt suurimman osan akateemisesta urastani yhteiskuntatieteiden parissa. Pian kuitenkin huomasin, kuinka poikkitieteellisiä kansainvälisen liiketoiminnan opinnot ovat ja miten kiinnostavaa on työskennellä ohjelman henkilökunnan, opetushenkilöstön ja opiskelijoiden kanssa. Nautin siitä, että opin lisää oppimisesta. Olen ollut erittäin tyytyväinen työhöni Aalto-yliopistossa.

Lofgrenin toimenkuva on monipuolinen. Vuosittain 60-70 vierailevan luennoitsijan rekrytointi ja perehdytys, ohjelman opetussuunnitelman kehittäminen ja henkilöstön johtaminen ovat vain osa hänen työtehtäviään. Työ itsessään antaa Lofgrenille energiaa ja lisää motivaatiota.

- Opiskelijoiden kanssa työskentely on hyvin palkitsevaa, he ovat niin luovia ja eteenpäin luotaavia. Tutustuessani eri puolilta maailmaa tuleviin luennoitsijoihin sekä järjestäessäni heille illallisia olen saanut lämpimiä muistoja, jotka säilyvät koko elämän.

BScBA-ohjelman ammattitaitoinen henkilökunta saa Lofgreniltä paljon kiitosta. Hän arvostaa henkilöstön osaamista ja taitavaa ongelmanratkaisukykyä.

- Työskentely ohjelmassamme on hyvin nopeatempoista, ja siksi on tärkeää, että voin luottaa työtovereihini.

Musiikin yhteinen kieli

Vapaa-ajallaan Lofgren rentoutuu tanssimalla, laittamalla ruokaa sekä matkustelemalla. Hän on myös Mikkelin viiniseuran jäsen. Mutta eniten hän pitää laulamisesta.

- Olen laulanut eri kuoroissa monissa maissa, ja se onkin mainio tapa tutustua uusiin ihmisiin ja erilaisiin kulttuureihin. Olen kuulunut mm. Erlangenin kirkkokuoroon ja lauluryhmään Uppsalassa sekä laulanut opiskelijakuorossa Columbia University -yliopistossa New Yorkissa. Tampereen Händel-kuoron jäsen olin noin 10 vuotta. Täällä Mikkelissä laulan sekä Mikkelin kamarikuorossa että Tuomiokirkon laulu -kuorossa, ja näissä kuoroissa mukana oleminen on minulle hyvin antoisaa.

Maailman toiselta puolelta

Lofgrenin isän puolen isovanhemmat ovat kotoisin Ruotsista, mutta itse hän syntyi ja kasvoi Spokanessa Washingtonin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Washingtonin Tacomassa sijaitsevasta yliopistosta valmistumisen jälkeen jatko-opinnot ja työt veivät Lofgrenia ympäri maailman: New Yorkiin, Geneveen, Uppsalaan, Tarttoon, Tallinnaan, Erlangeniin ja takaisin New Yorkiin. Suomeen hän muutti vuonna 1995 saatuaan tarjouksen opetustyöstä Tampereen yliopistossa. Se tehtävä poiki muitakin työprojekteja, ja kerran ollessaan matkalla Venäjälle tekemään tutkimusta Lofgren pysähtyi Mikkelissä ja vieraili Kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksessa.

- Siellä kuulin International Business -kandidaattiohjelmasta, ja myöhemmin minulle selvisi, että ohjelman johtaja oli entinen professorini yliopistosta Yhdysvalloista! Minulla on yhteiskuntatieteiden alan tohtorintutkinto (Ph.D.) erikoistumisalana Baltian talouden siirtymävaihe ja tein tutkimusta kansainvälisestä liiketaloudesta. Niinpä hän kutsui minut vuonna 2005 luennoimaan kurssille ”Doing Business in the Baltics”.

Joitakin vuosia myöhemmin Lofgren oli valmis ottamaan vastaan johtotehtävän yliopistossa, ja kansainvälinen työ ohjelmajohtajana kiinnosti häntä. Hän aloitti International Business -kandidaattiohjelman johtajana ja muutti Mikkeliin.

- Minusta on ihanaa asua täällä. Pidän itseäni edelleenkin jollain tasolla entisenä newyorkilaisena, mutta toisaalta taas Helsinkikin tuntuu jo nykyisin minulle liian hektiseltä kaupungilta. Olen asunut pienemmissä kaupungeissa myös ennen Mikkeliin muuttoa, ja minulle on tärkeää, että luonto on täällä niin lähellä.

Teksti: Maarika Raitosola
Valokuva: Ulla Jurvanen

Artikkeli on julkaistu alun perin englanninkielisenä Mikkelin yliopistokeskuksen lehdessä syyskuussa 2020.

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen
Nimitykset Julkaistu: