TkT Rita Lavikalle on myönnetty KAUTE-säätiön Tulenkantajat-apuraha

Lavikan tutkimus keskittyy teollisen talonrakentamisen digitalisointiin.

Suomessa kärsitään huonosta rakentamisen laadusta. Lisäksi Suomessa on korkeat rakentamiskustannukset ja paljon rakentamisprojekteja, jotka ylittävät budjetin ja aikatavoitteet. Teollinen talonrakentaminen pyrkii olemaan vastaus näihin haasteisiin. Teollinen pien- ja kerrostalorakentaminen tarkoittaa käytännössä tehtaassa tapahtuvaa pitkälle vietyä etukäteisvalmistusta, kuten katto- ja kylpyhuone-elementtejä tai näiden moduuleja. Suomessa teollista talonrakentamista on lisättävä, koska se on vielä kovin marginaalista, mutta hyödyt valtavat. Teollisen talonrakentamisen digitalisaatiota on kuitenkin lisättävä, jotta sen tuottavuus paranee ja asiakkaille voidaan tarjota erilaisia digipalveluita talon suunnittelun, käytön ja ylläpidon helpottamiseksi. Tutkimuksellaan Lavikka kehittää teollisen talonrakentamisen digitaalista tuotetiedon elinkaarihallintaa, mikä on edellytys tulevaisuuden tehokkaalle ja asiakasystävälliselle teolliselle pien- ja kerrostalorakentamiselle Suomessa.

Myönnetty apuraha on 30 000 euroa.

Lavikan tutkimusesittelyvideon voi katsoa täältä: https://youtu.be/JrkKvLE9R7w.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.