Tilojen täyttöastetutkimus käynnistynyt

Tilojen täyttöasteita Otaniemen kampuksella tutkitaan syksyn 2022 aikana.
library

Kampuksen tilojen täyttöastedataa kerätään tukemaan parempaa tilakokemusta ja kestävää tilankäyttöä. Datasta halutaan selvittää ihmisten lukumäärää tilassa, ei sitä, ketä tilassa olevat ihmiset ovat.

Syksyllä 2022 alkaneessa pilottiprojektissa tietoa kerätään optisilla sensoreilla. Sensorit tunnistavat 3D -hahmon, mutta henkilöt säilyvät täysin anonyymeina. Sensoreita on sijoitettu Otakaari 1:n luentosaleihin ja ryhmätyötilaan, Oppimiskeskuksen ryhmätyötiloihin sekä Rakentajanaukio 4:n ACREn monitilatoimistoon. Tiloissa, joissa sensoreita on, on myös niiden toiminnasta kertovaa lisätietoa.

Pilottiprojektista saatujen tulosten perusteella täyttöastedatan keräämistä voidaan laajentaa myös muihin tiloihin kampuksella.

URD sensor

Mitä sensori näkee? Ihmisiä ei voida datasta tunnistaa. Tiedonkeruun tekniikka ja tietosuoja on käyty läpi yhteistyössä yliopiston ITS:n ja turvallisuuden kanssa.

Lisätietoja:

Antti Säynäjoki / ACRE, [email protected]
Jyrki Koski / Aalto ITS, [email protected]

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.