Tietoturvaosaajapulaa ratkotaan huippuopiskelijoille myönnettävillä apurahoilla

F-Secure, Intel ja Nixu vastaavat asiantuntijoiden suureen tarpeeseen kumppanuudella HAIC-tutkimuskeskuksen kanssa.
Tietoturvan merkitys kasvaa digitalisaation lisääntyessä.

Osaavien tietoturva-ammattilaisten tarve on lisääntynyt dramaattisesti ja avoinna olevien työpaikkojen lukumäärä ylittääkin merkittävästi pätevien hakijoiden määrän. Samalla kasvaa myös huoli siitä, että monilta tietoturva-ammattilaisilta puuttuu riittävä koulutus heidän nykyiseen työhönsä.

Siksi F-Secure ja Intel ovat päättäneet tehdä lahjoituksen Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteiselle tietoturvan opetusta ja tutkimusta edistävälle HAIC-tutkimuskeskukselle. Niiden lahjoitukset käytetään apurahoihin, joita myönnetään maahan opiskelemaan tulevien tietoturva-alaan keskittyvien maisteriopiskelijoiden elinkustannusten kattamiseksi. Lisäksi Nixu Corporationista on tullut HAIC-tutkimuskeskuksen tukija.

”Kaikkien arkielämän alueiden lisääntyvästä digitalisaatiosta seuraa se, että tietoturva ja yksityisyyden suoja ovat kriittinen osa jokapäiväistä elämäämme. Vahvistamme yliopiston yhteistyötä teollisuuden kanssa molempia osapuolia hyödyttävien kumppanuuksien avulla”, toteaa Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun dekaani Jouko Lampinen.

”Kyberturvallisuuden tutkimukseen ja koulutukseen panostaminen on välttämätöntä, kun halutaan turvata ne tietokoneverkot ja kriittiset infrastruktuurit, joista me kaikki olemme riippuvaisia”, sanoo F-Securen toimitusjohtaja Samu Konttinen.

”HAIC-tutkimuskeskuksen kaltaiset aloitteet ovat hieno tapa houkutella ja kouluttaa lahjakkuuksia kyberturvallisuusteollisuuteen, ja olemme innoissamme voidessamme tukea tätä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteistä hanketta.”

Yliopistot päättivät perustaa HAIC-tutkimuskeskuksen vuonna 2016. Keskuksen tarkoituksena on toimia yhteisenä rajapintana tietoturvan tutkimukseen ja opetukseen päin kummassakin yliopistossa.

”Teollisuus on tulevaisuudessakin riippuvainen kasvavasta määrästä kyberturvallisuuden asiantuntijoita. Intel tukee tämän tärkeän alan tutkimusta ja koulutusta tekemällä yhteistyötä HAIC-tutkimuskeskuksen kanssa”, korostaa johtava teknologian tutkija Matthias Schunter Intel Labsilta.

”Rekrytointi nopeasti kasvavalla kyberturvallisuuden sektorilla on yhä haastavampaa. Kumppanuus HAIC-tutkimuskeskuksen kanssa on Nixulle erinomainen tilaisuus päästä vaikuttamaan pätevien ammattilaisten lukumäärään ja heidän osaamisen tasoonsa tulevaisuudessa”, sanoo henkilöstöjohtaja Katja Müller Nixu Corporationista.

Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto ovat rakentaneet vahvoja tutkimusryhmiä ja koulutusta tietoturvan ja yksityisyyden suojan alalla. Yhdessä ne edustavat Suomen parasta tietoturvaosaamista.

Lisätietoa:

Professori ja HAIC:n johtaja N. Asokan
Aalto-yliopisto
p. 050 483 6465

Kansainvälisten asioiden päällikkö Eija Kujanpää
Aalto-yliopisto
p. 050 537 3355

haic.aalto.fi

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.