Tietotekniikan laitoksen uusi professori Kari Smolander tutkii ohjelmistokehityksen käytäntöjä

Kari Smolander tutkii ohjelmistokehitystyötä ja sen muutosta.
Tutkimukseni keskittyy myös ohjelmistotyön sosiaalisen ulottuvuuden tutkimiseen, kertoo tietotekniikan laitoksen uusi professori Kari Smolander.

Ohjelmistokehitystyön muutokseen vaikuttaa vahvasti digitalisaatio, jonka seurauksena lähes kaikki tullaan automatisoimaan.

- Ohjelmistoista on tulossa liiketoiminnan keskeisin komponentti. Aiemmin IT:tä, ohjelmistoja ja tietojärjestelmiä on pidetty lähinnä välttämättömänä kustannuksena. Nyt niistä on tulossa keskeinen lisäarvoa tuottava komponentti ydinliiketoiminnassa. Aineettomia hyödykkeitä myyvät yritykset, kuten vakuutusyhtiöt ja pankit ovat kulkeneet eturintamassa, mutta nyt sama muutos tapahtuu myös muuallakin, kuten valmistavassa teollisuudessa. Tämä vaikuttaa myös ohjelmistotyöhön ja sen organisointiin, kertoo professori Kari Smolander uudella työhuoneellaan tietotekniikantalossa.

Digitalisaation keskeinen osa, automatisointi, johtaa formalisoituihin prosesseihin, jotka voidaan helposti kopioida mihin tahansa, kuten kaikki digitaalinen informaatio. Asiakasrajapintaa ja arvoketjuja ei kuitenkaan pystytä kopioimaan.

- Digitalisaatio on systeeminen muutos sisältäen muun muassa tuotteiden ja palveluiden arvoketjujen sekä asiakassuhteiden uudelleen järjestelyn. Kyse ei ole pelkästään teknologisesta muutoksesta. Koko järjestelmä on muuttumassa toisenlaiseksi, ja Suomen menestys on siitä riippuvainen, lisää Smolander.

- Tutkimukseni keskittyy myös ohjelmistotyön sosiaalisen ulottuvuuden tutkimiseen. Tutkimukseni on pääasiassa empiiristä kenttätutkimusta. Isojen datojen hankkimisen sijaan teen havainnointia, haastatteluja ja niiden pohjalta tehtäviä johtopäätöksiä, kertoo Smolander lopuksi.

Kari Smolander valmistui maisteriksi Jyväskylän yliopistosta ja tietojenkäsittelyopista vuonna 1988. Vuonna 1992 Smolander teki lisensiaattityön metamallintamisesta, ja samassa yhteydessä hän loi MetaEdit –nimisen ohjelmistosuunnittelutyökalun. Tuote on edelleen käytössä MetaCase Consulting –yrityksessä, jota Smolander oli myös perustamassa.

Lisensiaattityön jälkeen Smolander oli noin viisi vuotta Tiedolla suunnittelemassa metsäteollisuuden kunnossapidon ja materiaalihallinnon operatiivisia järjestelmiä. Ennen ja jälkeen ohjelmistoarkkitehtuuria koskevaa väitöskirjaansa Smolander toimi yliopettajana Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulussa. Väitöskirjaansa Smolander teki vain vajaat kaksi vuotta, vuosina 2001-2003.

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.