Tietotekniikan laitoksella uusi apulaisprofessori Parinya Chalermsook

parinya_chalermsook_aalto_university_photo_by_lasse_lecklin_04_700_400_fi.jpg

Max Planck Institute for Informatics -tutkimuslaitos nosti Parinya Chalermsookin tutkimuksen yhdeksi kärkialueekseen aiemmin tänä vuonna. Chalermsook on myös ansiokkaasti valinnut ja valmentanut lukioikäisiä nuoria kansainväliseen tietotekniikan olympiadiin.

Työskennellessään Max Planck –instituutissa Saksassa 2013-2016 Chalermsook erikoistui kombinatoriseen optimointiin. Hän aloitti instituutissa tutkijatohtorina, minkä jälkeen hänet ylennettiin senioritutkijaksi.

Ennen Saksaan muuttamista Chalermsook työskenteli 6,5 vuotta Chicagossa ja väitteli Chicagon yliopistolla tietotekniikasta vuonna 2012. Hänen tutkimuksensa keskittyy algoritmeihin ja laskennan vaativuuteen: sekä tehokkaaseen ohjelmointiin että etsimään syitä ohjelmointiongelmille, joita ei pystytä ratkaisemaan.

-        Tutkimuksessani etsin ratkaisuja käytännössä merkittäville ja perustavanlaatuisille laskennallisille ongelmille, esimerkiksi reitin määrittämiselle paikasta toiseen. Joskus tässä joudutaan tyytymään toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon ja joskus saadaan aikaiseksi vain vähäistä edistystä jotakin hyvin vanhaa laskennallista ongelmaa koskien, kuvailee Chalermsook.

Chalermsook syntyi Bangkokissa, Thaimaassa, ja vuosina 2002-2005 hän luennoi Kasetsartin yliopistossa. Ohjelmoinnin ja matematiikan opettamisen lisäksi hän valitsi ja valmensi lukioikäisiä nuoria kansainväliseen tietotekniikan olympiadiin.

-        Thaimaassa me otamme kilpailut vakavasti. Vuosittain olympiadiin valitut neljä opiskelijaa viettivät 1,5 kuukautta valmennusleirillä. Opiskelijoiden valmentaminen oli hauskaa, ja sen lisäksi opiskelijani voittivat kahdesti kulta- ja kahdesti hopeamitalit olympiadissa, kertoo Chalermsook.

Chalermsook on lukenut paljon Suomesta viime vuosina, ja hän odottaa innolla jopa kylmää säätä. Tietotekniikan laitos toivottaa Chalermsookin tervetulleeksi yli 40 professorin joukkoon.

Lisätietoja:

Tutkimusryhmän sivut

Max Planck Institute for Informatics: From Routing to Pricing and Learning: Why Are They Hard To Compute?

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: