Tietotekniikan laitoksella panostetaan yritysyhteistyöhön sekä tutkimuksessa että opetuksessa

Yritysyhteistyötä tehdään kaikilla laitoksen tärkeillä tutkimusalueilla.
climbingwall4_fi.jpg

Yritysyhteistyötä tehdään kaikilla laitoksen tärkeillä tutkimusalueilla, muun muassa datatieteen, tietoturvan, digitaalisen terveyden ja teollisen internetin tutkimuksessa.

-        Tietotekniikan laitoksella luodaan kontaktipinta kaikenkokoisille yritysyhteistyöprojekteille, ja tutkimus- ja projektiyhteistyön muotoja tullaan vielä entisestään kehittämään. Yhtenä konkreettisena toimenpiteenä laitoksella luodaan verkosto diplomityökontaktien löytymisen helpottamiseksi, kertoo laitoksen johtaja Jouko Lampinen.

Yhteistyö Helsingin kaupungin ja tietotekniikan laitoksen välillä liittyy digitaalisen demokratian toteutumiseen kaupungin toiminnassa.

-        Se voi koskea vaalikoneita, kansalaisaloitteita, jopa osaltaan kaupungin päätöksentekoa, kertoo professori Kimmo Kaski.

Finlandia-talossa järjestetyssä kansainvälisessä laskennallisen sosiaalitieteen konferenssissa tietotekniikan laitoksen yhteistyökumppanina toimivat useat ICT-alan yritykset. Hyvin alkanut yhteistyö on jo saamassa uusia muotoja; esimerkiksi Supercellin ja Elisan kanssa keskustellaan jo dataan liittyvästä yhteistyöstä.

-        Lisäksi yritysyhteistyö koskee myös kansantaloutemme uutta pikkujättiläistä, terveysteknologia-alaa. Teemme yhteistyötä Terveysteknologian Liiton kanssa, ja yhteistyö tähtää metropolialueen terveysteknologiatutkimuksen kehittämiseen, jatkaa Kimmo Kaski.

Lähellä opiskelijoita

F-Securella työskennellyt Antti Vähä-Sipilä luennoi kevään suositulla Software security –kurssilla. Yritysyhteistyö opetuksessa tuo opiskelijoille kosketuksen siihen, mitä tietoturva tarkoittaa käytännössä.

-        Vastuu kurssin tasosta ja sopivuudesta opetusohjelmaan on kurssista vastaavalla professorilla, N. Asokanilla. Yritän itse pysyä aina mahdollisimman lähellä opiskelijoita, olla heidän saatavillaan kurssin aikana, Antti Vähä-Sipilä kertoo.

-        Emme päästä ketä tahansa opettamaan, opetusta koskeva syvällinen yhteistyö tietoturvassa on aivan ainutlaatuista, professori N. Asokan painottaa.

Tietotekniikan laitoksella kehitetty, heijastettua grafiikkaa ja konenäöllä tehtyä kehon seurantaa yhdistävä, digitaalinen kiipeilyseinä on otettu pilottikäyttöön Boulderkeskuksessa. Tutkimusyhteistyö hyödyttää molempia osapuolia.

-        Käyttäjiä on päivittäin moninkertainen määrä yhteen laboratoriossa tehtyyn tutkimukseen verrattuna, ja saamme myös välitöntä palautetta kaikilta kiipeilijöiltä, ja toisaalta Boulderkeskus pääsee osallistumaan kiipeilyseinän kehittämiseen, kertoo professori Perttu Hämäläinen.

Tietotekniikan laitos on Aalto-yliopiston suurin laitos, ja myös suurin tietotekniikan yksikkö Suomessa. Laitoksella on 44 professoria ja noin 400 työntekijää. Laitoksella toimii kolme kansallista huippuyksikköä.

Lisätietoja:

Tietotekniikan laitoksen nettisivut http://cs.aalto.fi

Laitoksen johtaja

Jouko Lampinen

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.