Tiedonlouhija lähtee Berliiniä valloittamaan

Eric Malmi kisaa Falling Walls Labin voitosta sukupuiden automaattiseen muodostamiseen tähtäävällä tutkimuksellaan.

Falling Walls on kansainvälinen tieteellisiin ja yhteiskunnallisiin läpimurtoihin keskittyvä konferenssi, jonka puhujalistalla komeilee tänä vuonna nimiä liittokansleri Angela Merkelistä Nobel-voittaja Sir Paul Nurseen.  Falling Walls Lab on tapahtuman nuorille lahjakkaille tutkijoille suunnattu osuus, jossa jokaisella osallistujalla on kolme minuuttia aikaa vakuuttaa tuomaristo tutkimuksensa merkittävyydestä.

”Tuomaristossa on mukana eri alojen huippuprofessoreja, ja sitä johtaa Nobel-säätiön hallituksen puheenjohtaja Carl-Henrik Heldin. On tosi upeaa päästä esittelemään heille tutkimustani – varsinkin, kun todella uskon siinä olevan potentiaalia”, tietojenkäsittelytieteen laitoksella väitöskirjaa valmisteleva Eric Malmi hymyilee.

Malmin tutkimus keskittyy tiedonlouhintaan ja sen käyttöön sukupuiden muodostamisessa.

”Minulla on käytössäni Suomen kirkonkirjat 1600-luvun alusta 1900-luvun alkuun digitaalisessa muodossa. Tavoitteeni on ratkaista, miten niistä voitaisiin muodostaa koko Suomen sukupuu automaattisesti sekä pystyä myös analysoimaan sukupuuta niin, että esimerkiksi sotien ja luokkaerojen vaikutusta voitaisiin tutkia”, hän selittää.

Mainonnasta Raplysaattoriin

Tiedonlouhinta on yhdistelmä matemaattisia ja tilastollisia menetelmiä, ja sillä pyritään oleellisen tiedon löytämiseen suurista tietomassoista. Sovellusten kirjo on valtava: lainakelpoisuuden arvioinnista kohdennetun mainonnan suunnitteluun.  Malmi itse on hyödyntänyt tiedonlouhintaa väitöstutkimuksensa lisäksi myös paljon julkisuutta saaneen Raplysaattorin kehittämisessä. Se on algoritmi, jota voi käyttää suomalaisten rap-lyriikoiden analysoimiseen.

”Minulla on kunnianhimoisempia suunnitelmia sen suhteen”, hän paljastaa.

”Haluan kehittää ohjelman, joka ei ainoastaan analysoi rap-lyriikoita vaan myös tuottaa niitä, niin, että ne rimmaavat ja kuulostavat mahdollisimman hyviltä.”

Eric Malmin lisäksi Falling Walls Labiin osallistuvat Suomesta Veli-Matti Karhulahti ja Vilja Siitonen Turun yliopistosta. Kolmikko valittiin Berliinin finaaliin Turussa järjestetyssä Falling Labs Turku -tapahtumassa, johon osallistui kilpailijoita Suomesta, Ruotsista ja Venäjältä.

Falling Walls järjestetään Berliinissä 8 – 9. marraskuuta.

Seuraa Eric Malmia Twitterissä @ericmalmi ja Falling Wallsia @Falling_Walls ja #fallingwalls.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.