Teuvo Kohonen in memoriam

Akateemikko Teuvo Kohonen (1934–2021) on kuollut. Kohosen työ neuroverkkojen parissa nosti suomalaisen tekoälytutkimuksen kertaheitolla maailmankartalle.
Teuvo Kohonen. Kuva: Lasse Lecklin

Akateemikko, professori Teuvo Kohonen on kuollut 87-vuotiaana 13. joulukuuta 2021. Kohonen teki pitkän akateemisen uran Aalto-yliopistoa edeltäneessä Teknillisessä korkeakoulussa. Hän jäi eläkkeelle 1990-luvun lopulla akatemiaprofessorin ja Teknillisen korkeakoulun neuroverkkojen tutkimusyksikön johtajan paikoilta.

Kohonen kuuluu maailman tunnetuimpiin neuroverkkojen tutkijoihin. Parhaiten hänet tunnetaan itseorganisoituvista kartoistaan, jotka 1980-luvun alussa nostivat varhaisen suomalaisen tekoälytutkimuksen maailmankartalle.

Kohonen valmistui Teknillisestä korkeakoulusta diplomi-insinööriksi vuonna 1957 ja väitteli tohtoriksi vuonna 1962. Tasavallan presidentti myönsi hänelle akateemikon arvonimen vuonna 2000.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa