Tervetuloa Trojan Horse -saarelle!

Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen aulassa nähdään näyttely tai pikemminkin saari, jossa
on mahdollisuus lukea ja keskustella työhön ja työn tekemiseen liittyvistä kysymyksistä. Taustalla on Trojan Horse -kollektiivi.
th_01_fi_fi.jpg

Näyttely perustuu Trojan Horse -kesäkouluun ”CLIMATE CHANGE OF WORK”, joka pidettiin viime elokuussa Bengtsärissä Hangossa.

“Oppimiskeskuksen tiloissa liikkuu runsaasti vierailijoita, ja uskon, että Trojan Horse -projektin esittämät kysymykset resonoivat monien ihmisten kanssa heidän ammatillisesta taustastaan riippumatta - olipa kyse taiteesta, tekniikasta, muotoilusta, arkkitehtuurista, liiketoiminnasta tai tieteestä. Kiireentäyteisen aulan keskellä oleva näyttely palvelee pysähtymispaikkana, jossa voit selkeyttää mieltäsi hieman sekä katsoa ympärillesi ja nähdä muita ihmisiä", kertoo näyttelyn kuraattori Ksenia Kaverina.

Keskiössä työn merkitys

Trojan Horse -kesäkoulu luo alustan, jossa voi pohtia, mitä muotoilu voisi olla. "Tavoitteena on kannustaa muotoilijoita sekä muotoilun ja arkkitehtuurin opiskelijoita tekemään enemmän kokeellisia projekteja ja tutkimuspohjaista työtä. On myös tärkeää ja mielenkiintoista puhua tavoista, joilla näkymättömät valtarakenteet vaikuttavat muotoiluun, ja miten muotoilu vaikuttaa näkymättömiin valtarakenteisiin. Haluamme myös osoittaa, että taiteen ja muotoilun välillä ei ole selkeitä rajoja", sanoo kollektiivin jäsen, Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen maisteriopiskelija Kaisa Karvinen.

Kyseessä oli toinen Trojan Horse -kesäkoulu ja sen teemana oli työ. Tavoitteena oli uudelleen ajatella, mitä työ on. Mitä työ tarkoittaa? Kenellä on valta päättää, mikä katsotaan työksi? Miten voisimme järjestää jokapäiväisen elämämme niin, että se luo uusia tunne- ja merkitysrakenteita sekä uusia rakenteita tehdä töitä? Voiko työ olla terapiaa? Näyttely esittää nämä kysymykset nyt kävijälle pohdittavaksi.

Kysymyksiä käsiteltiin  kesäkoulussa yhdessä tutkijoiden, kuraattoreiden, taiteilijoiden, maanviljelijöiden, arkkitehtien ja kirjoittajien kanssa. Ryhmään kuului viisitoista arkkitehtuurin, muotisuunnittelun, sisustus- ja huonekalusuunnittelun, graafisen ja palvelumuotoilun kandidaatti- ja maisteriopiskelijaa Aalto-yliopistosta, Lahden muotoiluinstituutista, Lapin yliopistosta ja Tallinnan taidekorkeakoulusta. Opiskelijoita oli mukana myös Kaliningradista, Chicagosta ja Berliinistä. Kesäkoulun järjestää Finnish Design Summer School association, jonka perustivat vuonna 2016 arkkitehti Kaisa Karvinen, graafikko ja tutkija  Tommi Vasko sekä journalisti Ida Kukkapuro.

Jatkossa järjestäjät haluavat luoda Trojan Horse -alustasta pysyvän mutta muuttuvan viitekehyksen, jonka muodostavat vuosittainen kesäkoulu ja mahdolliset muut tapahtumat. Tarkoituksena on osoittaa, että esimerkiksi näyttelyt, lukupiirit ja juhlatapahtumat voidaan toteuttaa monin eri tavoin.

Aika: 6.10.-10.11.2017
Paikka: Aalto-yliopiston oppimiskeskus, Otaniementie 9, 02150 Espoo

Lisätietoa: trojanhorse.fi

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa