Teollinen internet mahdollistaa uudenlaiset liiketoimintamallit

16. kesäkuuta järjestetyssä Industrial Internet -partneriseminaarissa visioitiin teollisen internetin mahdollisuuksia.

Konecranesin toimitusjohtaja Pekka Lundmarkin mukaan teollisen internetin aikakaudella pärjäävät parhaiten ne, jotka pystyvät hyödyntämään tietomassaa.

Tulevaisuuden näkymiä oli tullut kuuntelemaan 270 osallistujaa. Puolet osallistujista oli yritysten toimitusjohtajia sekä teknologia- ja ICT-johtajia ja loput osallistuneista eri alojen asiantuntijoita.

Teollinen internet on älykkäiden laitteiden ja järjestelmien, tietojärjestelmien analytiikan ja työn tehokasta yhdistämistä liiketoiminnassa. Sen myötä on mahdollista toteuttaa aivan uudenlaisia ketteriä toimintamalleja. Lisäksi eri toimialojen rajat hälvenevät.

Jotta murroksessa pärjätään, myös koulutukseen täytyy panostaa.

– Teollisuuden ja uudenlaisen työn murroksessa parhaiten pärjäävät ne, jotka ovat valmiita investoimaan koulutukseen, avasi tilaisuuden Sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Keijo Nikoskinen.

Aalto haluaa olla mukana tässä muutoksessa. Professori Martti Mäntylän mukaan tulemme todistamaan suurta teollista vallankumousta seuraavan 5-10 vuoden sisään.

”Aalto Industrial Internet Campus” -hanke on käynnistetty vastaamaan näihin haasteisiin. Otaniemestä tavoitellaan Suomen teollisen internetin piilaaksoa.

– Tavoitteena on vuorovaikutteinen alue, jossa opiskelijat, tutkijat ja partnerit voivat työskennellä yhdessä, myös kansainvälisissä verkostoissa.

Kaikki lähtee ajattelutavan muutoksesta

Ilmiöön liittyvät vahvasti nykyinen tietojenkäsittelyn tehokkuus, tietoverkkojen nopeus ja anturitekniikan saatavuus. Nämä vaikuttavat siihen, että hintataso laskee merkittävästi, mikä taas vuorostaan vaikuttaa siihen, että erilaisten sovellusten käyttöönotto on merkittävästi nopeutunut.

– Teollinen internet on mahdollisuus myös perinteiselle teollisuudelle. Kun mm. erilaiset sensorit ja datan analysointi tulee edullisemmaksi, kuluja saadaan alas. Kun pelin säännöt muuttuvat, myös perinteisten yritysten on mahdollista saavuttaa isoja harppauksia tehokkaassa tuotannossa, sanoi Konecranesin toimitusjohtaja Pekka Lundmark.

Lundmarkin mukaan teollisessa internetissä on kyse enemmänkin haasteesta ajattelutavan muutoksessa kuin teknologiassa.

– Kaikki mitä voidaan digitalisoida, tullaan tulevaisuudessa digitalisoimaan, hän tiivisti.

Pelkällä sensoreiden keräämällä tietomassalla ei itsessään vielä tee mitään. Vaan tietoa täytyy pystyä analysoimaan aktiivisesti ja hyödyntämään. Lisäksi asiakkaan palvelukokemus tulee korostumaan.

– Se, jolla on pääsy liiketoiminnan kannalta tärkeään ja kriittiseen tietoon, ja joka pystyy sitä parhaiten analysoimaan, on myös se, joka tulee teollisen internetin aikakaudella pärjäämään.

Vilkas keskustelu aiheesta jatkui vielä seminaariosuuden jälkeen. Osallistujat pääsivät tutustumaan Aallosta ponnistaneisiin start upeihin ja vaihtamaan kuulumisia uusimmasta tutkimustiedosta alan professorien kanssa.

Tapahtuman ohjelma ja esitykset
Teollisen internetin tutkimus Aallossa (aalto.fi)
Katso seminaarivideo (youtube.com)

----
Partneriseminaari järjestettiin nyt toista kertaa Aalto-yliopistossa. Tilaisuuden järjestivät Sähkötekniikan korkeakoulu, Insinööritieteiden korkeakoulu ja Perustieteiden korkeakoulu. Tilaisuudessa oli mukana noin 270 osallistujaa. Puolet osallistujista oli yritysten toimitusjohtajia sekä teknologia- ja ICT-johtajia ja loput eri alojen asiantuntijoita.

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.