Tempaus timanttisen peruskoulun puolesta – Utöstä Utsjoelle

Tempaus2016 tuo 1 500 peruskoulun penkille iloa, aivopähkinöitä, arkielämän luovuutta ja oppimisen riemua. Tempauspäivät ovat 31.10. ja 1.11.

Aallon opiskelijoiden koordinoima Tempaus2016 tehdään pilke silmäkulmassa, vaikka taustalla onkin huoli Suomen peruskoulun tasosta. Niin PISA-tulokset kuin peruskoululaisten oppimenestys ja opiskelumotivaatio ovat laskussa. Nyt pitää toimia.

”Peruskoulutus on Suomessa ihan timanttia. Tempaamalla haluamme nostaa esille koulutuksen tason ja varmistaa, että se säilyy hyvänä myös tulevaisuudessa”, kertoo Tempaus2016:n koordinaattori Niko Ferm.

Liikkeelle lähdetään isolla joukolla, kun 1 400 yliopisto-opiskelijaa ympäri Suomen jalkautuu 1 500 peruskouluun aina Utöstä Utsjoelle. Oppimisen iloa tuodaan luokkahuoneisiin positiivisella fiiliksellä.

Pulmia, logoja ja paperilennokkeja

Tempaajat osallistuvat kouluissa yhdelle oppitunnille ja toteuttavat siellä ennalta sovitun ohjelmapaketin. Oppilaille on tiedossa niin matematiikan aivopähkinöitä, oppeja yrityksen perustamiseen, urapolkujen pähkäilyä kuin oivaltavaa kuvataidettakin.

”Arkielämän pulmapankissa syvennytään matematiikan maailmaan korttipelin avulla. Korttipakat tarjoilevat vaikeusasteeltaan erilaisia tehtäviä, joita ratkotaan luokissa ryhmittäin. Kuvataideosiossa tutkitaan tuotebrändien logoja, vertaillaan värejä ja muotoja ja suunnitellaan oman koulun logo”, kertoo Tempaus2016:n viestintävastaava Noora Vänttinen.

Tie tulevaisuuteen -osio syventää ymmärrystä lukioon ja ammattikouluun sopivista taidoista. Tempaaja innostaa oppilaita kertomalla omasta opiskelupolustaan, minkä jälkeen oppilaat luovat omia vaihtoehtoisia tulevaisuuden polkujaan. Tempaajat taipuvat myös apuopettajiksi.

"Kids try science -tiedeohjelmassa perehdytään lentokoneen aerodynamiikkaan. Sitten tutkitaan paperilennokkien avulla erilaisten taitosten ja painotusten vaikutusta lento-ominaisuuksiin. Lopuksi luokassa käydään lennokkien lentokisa", Vänttinen kuvailee innostuneena.

Kaikki Kansalaistorille

Tempaus huipentuu marraskuun 2. päivänä klo 12 alkavaan kaikille avoimeen päätösjuhlaan. Helsingin Musiikkitalon ja Kiasman välissä oleva Kansalaistori kokoaa yhteen kaikki opetuksen puolestapuhujat ja siitä kiinnostuneet. Paikalla puhutaan asiaa ja pidetään hauskaa.

Tempaus2016:n eteen on paiskittu töitä helmikuusta lähtien 70 hengen vapaaehtoisporukalla, jossa on opiskelijoita kaikista Aalto-yliopiston korkeakouluista.

Opiskelijatempaamisella on Suomessa pitkät perinteet. Vuonna 1968 kauppatieteilijöiden suomalaisilla vientituotteilla lastaamassa laivassa vieraili Lontoon Towerin kupeessa 15 000 englantilaista. Aalto-yliopiston syntyä juhlistettiin vuonna 2009 Arabiasta Otaniemeen ulottuneella ihmisketjulla, joka silmukoi yhteen 3 000 tempaajaa. Nyt ollaan toteuttamassa yhtä isoimmista opiskelijatempauksista ikinä. Hyvää asiaa tukee tasavallan presidentti Sauli Niinistö, joka on Tempaus2016:n suojelija.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.