Uutiset

Tekoälyn avulla tehty tutkimus osoitti: Instagram tulvii nuoria houkuttelevaa sähkötupakkamainontaa

Sadoista tuhansista sähkötupakkajulkaisuista yli 60 prosenttia oli peräisin yritystileiltä. Nuorille mainostetaan muun muassa sähkötupakan makutiivisteitä.
vaping
Tutkijat hyödynsivät kuvien lajittelussa muun muassa neuroverkkoja, joka on ihmisaivojen toimintaa jäljittelevä oppiva tekoälymenetelmä.

Sähkösavukkeet ovat riippuvuutta aiheuttavia nikotiinituotteita, joiden terveysvaikutuksia erityisesti nuoriin ei vielä tunneta. Aalto-yliopiston tutkijat selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten sähkötupakka näkyy nuorten keskuudessa erittäin suositussa Instagram-palvelussa. He analysoivat tekoälyn avulla yli puoli miljoonaa julkaisua, jotka oli tehty #vaping-aihetunnisteella kesä–lokakuussa vuonna 2019.

Aineistosta noin kymmenesosa oli kuvia, jotka esittivät joko julkaisijaa itseään (selfie) tai muita henkilöitä käyttämässä sähkösavukkeita. Suuri osa näistä kuvista antoi positiivisen vaikutelman sähkötupakoinnin vaikutuksesta henkilön viehätysvoimalle, sen roolista nuorten kulttuurissa sekä sähkötupakasta vapauden ja rentoutumisen lähteenä. Kuvissa esiintyi myös paljon malleja ja julkisuuden henkilöitä.  

Yli 40 prosenttia kaikista kerätyistä kuvista käsitteli sähkötupakan höyryn muodostavia e-nesteitä tai makutiivisteitä. Kaikista #vaping-tunnisteella merkityistä julkaisuista 60 prosenttia oli peräisin yritystileiltä.

”Tiesimme, että aineisto koostuisi pääosin mainosmateriaalista. Olimme kuitenkin kiinnostuneita siitä, millaisia kuvat ovat ja kuka niitä jakaa”, sanoo tietotekniikan laitoksen tutkijatohtori Aqdas Malik, joka on erikoistunut sosiaalisessa mediassa käytävän kansanterveyttä koskevan keskustelun tutkimiseen.

Instagramin ikäraja on 13 vuotta, ja vuonna 2019 yli 85 prosenttia teini-ikäisistä nosti sen tärkeimmäksi sosiaalisen median palvelukseen.

”Tämä tarkoittaa, että alaikäiset törmäävät palvelussa jatkuvasti aikuisille tarkoitettuihin tuotteisiin. Tyylikkään näköisiä sähkösavukkeita, houkuttelevia makuja sekä viehättäviä tuotepakkauksia esittävät kuvajulkaisut viittaavat järjestelmälliseen markkinointiin, jota tupakkateollisuus on historiallisesti käyttänyt myös perinteisten tupakkatuotteiden yhteydessä”, sanoo tutkimusassistentti Vili Ketonen.

Valtava kuvatietokanta

Tutkimusryhmä kokosi tutkimusta varten Instagramin hakutoiminnolla yli puolen miljoonan kuvan tietokannan. Sen lajittelussa he hyödynsivät muun muassa neuroverkkoja, joka on ihmisaivojen toimintaa jäljittelevä, oppiva tekoälymenetelmä. Lajittelussa syntyneitä pääkategorioita olivat erilaiset sähkösavukkeen makutiivisteet, sähkötupakat, erilaiset sähkötupakkaan liittyvät tuotepakkaukset, henkilöitä esittävät kuvat ja tekstiä sisältävät kuvat, kuten erilaiset sähkötupakointiin liittyvät kannanotot, mainokset ja alennustarjoukset.

Monet tekstiä sisältävät kuvajulkaisut sisälsivät usein myös yrityksen logon sekä erilaisia sähkötupakkatuotteita. Havainnot viittaavat siihen, että useimmat näistä kuvista olivat erilaisia tarjouksia sähkötupakointiin liittyvistä tuotteista. Samanlaisia huomioita on tehty myös aiemmissa aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa.

Tutkimus julkaistiin International Journal of Medical Informatics -lehdessä.

Lisätietoja

Characterizing vaping posts on instagram by using unsupervised machine learning

Linkki julkaisuun

Aqdas Malik (englanniksi)
Tutkijatohtori
Aalto-yliopisto
puh. 040 868 2398
[email protected] s

Vili Ketonen
Tutkimusassistentti
Aalto-yliopisto
[email protected]

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Aalto Töölön juhlasali
Kampus, Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto Töölö -rakennuksen peruskorjaus palautti 1950-luvun hengen

Kauppakorkeakoulun entinen päärakennus Runeberginkadulla uudistui vanhaa kunnioittaen moderniksi oppimisympäristöksi.
Bakteerien valmistamaa nanoselluloosaa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat bakteerit sokerilla ja proteiinilla käyviksi 3D-tulostimiksi

Bakteerit muodostivat räätälöityjä nanonselluloosarakenteita äärimmäisen vettähylkivän pinnan ohjaamina. Ainutlaatuista materiaalia voidaan käyttää esimerkiksi kudosvaurioiden korjaamisessa.
Amsterdamin konserttisali
Mediatiedotteet Julkaistu:

Konserttisalin soinnin tunnistaminen on luultua hankalampaa – testaa itse, pystytkö siihen vain musiikin perusteella

Soiton voimakkuus vaikuttaa paljon siihen, miten kuulija kokee salin akustiikan. Volyymi vaikuttaa myös tunteisiin: mitä enemmän se vaihtelee, sitä vahvempia tunnekokemuksia kuulijat saavat.
Aikalava
Mediatiedotteet Julkaistu:

Puukaupungit voisivat niellä lähes puolet sementtiteollisuuden hiilipäästöistä

Suomalaistutkijat selvittivät, miten paljon uudet puurakennukset voisivat varastoida hiiltä Euroopassa seuraavan 20 vuoden aikana.