Uutiset

Tekoälyn avulla tehty tutkimus osoitti: Instagram tulvii nuoria houkuttelevaa sähkötupakkamainontaa

Sadoista tuhansista sähkötupakkajulkaisuista yli 60 prosenttia oli peräisin yritystileiltä. Nuorille mainostetaan muun muassa sähkötupakan makutiivisteitä.
vaping
Tutkijat hyödynsivät kuvien lajittelussa muun muassa neuroverkkoja, joka on ihmisaivojen toimintaa jäljittelevä oppiva tekoälymenetelmä.

Sähkösavukkeet ovat riippuvuutta aiheuttavia nikotiinituotteita, joiden terveysvaikutuksia erityisesti nuoriin ei vielä tunneta. Aalto-yliopiston tutkijat selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten sähkötupakka näkyy nuorten keskuudessa erittäin suositussa Instagram-palvelussa. He analysoivat tekoälyn avulla yli puoli miljoonaa julkaisua, jotka oli tehty #vaping-aihetunnisteella kesä–lokakuussa vuonna 2019.

Aineistosta noin kymmenesosa oli kuvia, jotka esittivät joko julkaisijaa itseään (selfie) tai muita henkilöitä käyttämässä sähkösavukkeita. Suuri osa näistä kuvista antoi positiivisen vaikutelman sähkötupakoinnin vaikutuksesta henkilön viehätysvoimalle, sen roolista nuorten kulttuurissa sekä sähkötupakasta vapauden ja rentoutumisen lähteenä. Kuvissa esiintyi myös paljon malleja ja julkisuuden henkilöitä.  

Yli 40 prosenttia kaikista kerätyistä kuvista käsitteli sähkötupakan höyryn muodostavia e-nesteitä tai makutiivisteitä. Kaikista #vaping-tunnisteella merkityistä julkaisuista 60 prosenttia oli peräisin yritystileiltä.

”Tiesimme, että aineisto koostuisi pääosin mainosmateriaalista. Olimme kuitenkin kiinnostuneita siitä, millaisia kuvat ovat ja kuka niitä jakaa”, sanoo tietotekniikan laitoksen tutkijatohtori Aqdas Malik, joka on erikoistunut sosiaalisessa mediassa käytävän kansanterveyttä koskevan keskustelun tutkimiseen.

Instagramin ikäraja on 13 vuotta, ja vuonna 2019 yli 85 prosenttia teini-ikäisistä nosti sen tärkeimmäksi sosiaalisen median palvelukseen.

”Tämä tarkoittaa, että alaikäiset törmäävät palvelussa jatkuvasti aikuisille tarkoitettuihin tuotteisiin. Tyylikkään näköisiä sähkösavukkeita, houkuttelevia makuja sekä viehättäviä tuotepakkauksia esittävät kuvajulkaisut viittaavat järjestelmälliseen markkinointiin, jota tupakkateollisuus on historiallisesti käyttänyt myös perinteisten tupakkatuotteiden yhteydessä”, sanoo tutkimusassistentti Vili Ketonen.

Valtava kuvatietokanta

Tutkimusryhmä kokosi tutkimusta varten Instagramin hakutoiminnolla yli puolen miljoonan kuvan tietokannan. Sen lajittelussa he hyödynsivät muun muassa neuroverkkoja, joka on ihmisaivojen toimintaa jäljittelevä, oppiva tekoälymenetelmä. Lajittelussa syntyneitä pääkategorioita olivat erilaiset sähkösavukkeen makutiivisteet, sähkötupakat, erilaiset sähkötupakkaan liittyvät tuotepakkaukset, henkilöitä esittävät kuvat ja tekstiä sisältävät kuvat, kuten erilaiset sähkötupakointiin liittyvät kannanotot, mainokset ja alennustarjoukset.

Monet tekstiä sisältävät kuvajulkaisut sisälsivät usein myös yrityksen logon sekä erilaisia sähkötupakkatuotteita. Havainnot viittaavat siihen, että useimmat näistä kuvista olivat erilaisia tarjouksia sähkötupakointiin liittyvistä tuotteista. Samanlaisia huomioita on tehty myös aiemmissa aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa.

Tutkimus julkaistiin International Journal of Medical Informatics -lehdessä.

Lisätietoja

Characterizing vaping posts on instagram by using unsupervised machine learning

Linkki julkaisuun

Aqdas Malik (englanniksi)
Tutkijatohtori
Aalto-yliopisto
puh. 040 868 2398
[email protected] s

Vili Ketonen
Tutkimusassistentti
Aalto-yliopisto
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Vasemmalta Taras Redchuk, Chris Hayes, Aakeel Wagay, Ada Pajari, Dan Noel, Eveliny Nery ja Jarno Mäkelä. Kaikki kuvat: Mikko Raskinen.
Nimitykset Julkaistu:

Aaltoon saapui täydessä vauhdissa kokonainen ryhmä tutkimaan ääriolosuhteissa viihtyviä bakteereja

Jarno Mäkelä aloitti biofysiikan apulaisprofessorina Aallon neurotieteen ja lääketieteellisen teknologian laitoksella syyskuun alussa. Samalla ovenavauksella Aaltoon siirtyivät hänen kanssaan tutkija Taras Redchuk, tutkijatohtorit Dan Noel ja Eveliny Nery, väitöskirjatutkijat Ada Pajari ja Aakeel Wagay, tutkimusassistentti Chris Hayes, sekä liuta laitteistoja, Suomen Akatemian myöntämä akatemiatutkijan rahoitus sekä Euroopan tutkimusneuvoston myöntämä ERC starting grant.
Aalto Industrial Internet Campus
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tuotannon ja sisälogistiikan fyysinen ja digitaalinen maailma kohtaavat monitieteisessä TwinFlow -projektissa

Aallon ja Tampereen yliopiston tutkijat yhdessä yritysten kanssa vauhdittavat valmistavan teollisuuden datavetoista liiketoimintaa kolmivuotisessa Business Finlandin rahoittamassa projektissa.
Eloi Moliner IWAENC-tapahtumassa.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Parhaan opiskelija-artikkelin palkinto jälleen Eloi Molinerille

Palkinnon voittanut artikkeli ratkaisee, miten puheäänitteestä poistetaan huonekaiku ohjaamattoman koneoppimisen avulla.
Emma Kemppainen Aallon kampuksella
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Emma Kemppinen: Puolijohdeteollisuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia sekä teollisuudessa että akateemisella puolella

Emma pääsi kesätöihin tutkimusryhmään puolijohdeteollisuuden yritysten lahjoitusten ansiosta. Kesätyöpaikka vahvisti hänen kiinnostustaan alaa kohtaan.