Tekoäly vapauttaa näkövammaisen valkoisesta kepistä

Innovaatiokilpailun kolmossija ja kunniamaininta Aalto-yliopistoon.
Kuvassa Aalto-yliopiston palkitun ryhmän jäsenet  Jyri Maanpää (vas.), Leo Pakola ja Josef Taher. Kuvasta puuttuu Petri Manninen.

Tekniikan opiskelijoille järjestetyn SICK-innovaatiokilpailun voitti tänä vuonna Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden suunnittelema 3D-rollaattori. Toinen palkinto meni laitteistolle, jonka avulla voidaan seurata varaston täyttöastetta vaikka maailman toiselta puolelta. Kolmas palkinto jaettiin: sen saivat tomaattien poimintarobotti, kaivosturvallisuutta lisäävä laite ja Aalto-yliopiston opiskelijoiden kehittämä näkövammaisten avustin.

Avustin tuottaa laserkeilaimen etäisyysdatasta opastavaa ääntä näkövammaisten liikkumiseen. Kuulokkeilla toistetaan kolmiulotteinen äänimaisema, jonka avulla ihminen pystyy intuitiivisesti suunnistamaan ympäristössään ilman näkökykyä. Opiskelijaryhmään kuuluivat Jyri MaanpääJosef Taher, Petri Manninen ja Leo Pakola. Ohjaavana opettajana toimi vanhempi yliopistonlehtori Petri Rönnholm geoinformatiikan tutkimusryhmästä.

Aalto-yliopiston toisen opiskelijaryhmän innovaatio, modulaarinen multispektraalilaserkeilain, sai kilpailussa kunniamaininnan. Innovaatio muuttaa SICK MRS1000 -keilaimen multispektraaliksi, jolloin intensiteettiarvoja saadaan useammalta eri aallonpituudelta. Kun normaalisti keilainta käytetään lähinnä kohteen geometrian mittaamiseen, multispektraali keilain mahdollistaisi myös eri materiaalien luokittelun. Opiskelijaryhmään kuuluivat Heikki Kauhanen ja Tiia Kokkonen sekä kuvassa olevat Toni Rantanen (oik.) ja Ville Nikkonen. Ohjaavana opettajana Petri Rönnholm.

Kolmannen palkinnon voittanut joukkue yhdisti kilpailutyössään nerokkaasti laaja-alaista osaamispohjaansa. Joukkueen jäsenet olivat Aallon eri koulutusohjelmista. Yhdistävänä tekijänä oli työskentely kesällä 2017 pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen, hankkeissa professori Juha Hyypän ryhmässä.

"Iso kiitos kuuluu rakennetun ympäristön mittauksen ja mallinnuksen instituutin johtajan, professori Hannu Hyypän panokselle ryhmän kokoamisessa", toteaa opettaja Petri Rönnholm.

Kunniamaininnan saanut geoinformatiikan opiskelijoiden innovaatio multispektraalista keilaimesta herätti paljon kiinnostusta SICK Oy:ssä, sillä työ osoitti, kuinka olemassa olevaa sensoria voi jatkokehittää.

"Tehtävänä oli kehittää keilaimelle sovelluksia, mutta lahjakas ryhmä innovoi aivan uuden tuotteen”, kehuu opettaja Petri Rönnholm.

”Opiskelijat olivat tehneet makeita sovelluksia ja hyviä innovaatioita. Aika monesta innovaatiosta voisi lähteä liikkeelle start-up tai teknologiayritys”, SICK Oy:n toimitusjohtaja Ari Rämö sanoo.

Ensimmäinen palkinto oli 10 000 euron arvosta antureita ja anturiteknologiaa. Lisäksi kilpailuun osallistuneet koulut saivat käyttöönsä kilpailussa käyttämänsä anturit.

Lisätietoja kilpailusta ja Aalto-yliopiston opiskelijoiden innovaatiosta:

Ohjaava opettaja Petri Rönnholm,puh.  040 707 0950, [email protected]
Toimitusjohtaja Ari Rämö, SICK Oy, puh. 040 900 8030, [email protected]

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.