Uutiset

Teknoloikasta ikkuna teknologia-alan töihin

Teknoloikka-ohjelmassa lukiosta valmistuneet pääsevät tutustumaan tekniikan alaan työelämässä.
Teknoloikka-harjoittelu

Moni nuori miettii kevään ylioppilaskirjoitusten jälkeen, mistä löytyisi oma suunta koulun jälkeen. Lähteäkö opiskelemaan vai pitääkö välivuosi? Mikä olisi oikea ala ja millaisiin töihin opintojen jälkeen pääsee? Monilla on jonkinlainen käsitys vaikkapa lääkärin työstä, mutta millaisia töitä teknologia-alalla on? Mitä insinöörit tekevät?

Tähän kysymykseen pyrkii omalta osaltaan vastaamaan Tekniikan Akatemian järjestämä Teknoloikka-ohjelma, joka on suunnattu lukiosta valmistuneille nuorille. Teknoloikassa nuori pääsee neljän kuukauden palkalliseen harjoitteluun teknologia-alalle ja saa työpaikalta tuekseen oman mentorin, joka coachaa häntä harjoittelun ajan. Harjoittelujakso on aina syksyisin, syyskuusta joulukuuhun, jotta nuori ehtii hyvin mukaan seuraavan kevään opiskelupaikkahakuihin.

Teknoloikka järjestetään ensi syksynä jo kolmatta kertaa ja mukana on tälläkin kertaa Suomen eturivin työnantajia, myös Aalto-yliopisto. Työnantajien kokemukset Teknoloikasta ovat olleet myönteisiä ja moni jatkaa ohjelmassa vuosi toisensa jälkeen. Aalto-yliopiston Design Factoryn professori Kalevi Ekman on ollut Teknoloikassa mentorina alusta lähtien.

”Kokemuksemme Teknoloikasta ovat olleet valtavan positiivisia. Fiksut nuoret pystyvät vaikka mihin, eräskin Teknoloikka-harjoittelijamme suunnitteli RFID-lainausjärjestelmän, joka on yliopistossa käytössä tänäkin päivänä.”

Rauten Teknoloikka-mentori Marjo Tuominen on saanut Teknoloikka-harjoittelijastaan todellisen avun arkityöhön. ”Kun lähes 30 vuotta tekee jotakin työtä, putkikatsehan siihen syntyy. Harjoittelijat kyselevät jatkuvasti, miksi jokin asia tehdään näin, jolloin joutuu itsekin kyseenalaistamaan totuttuja toimintatapoja. Koko yritys hyötyy siitä, että ennakkoluulottomat nuoret tönivät ja herättelevät vanhoja tekijöitä”, Tuominen kertoo.

Tuominen suosittelee harjoittelijaa tarvitseville yrityksille lämpimästi Teknoloikkaan lähtemistä, mutta painottaa yrityksen todellista sitoutumista ohjelmaan. ”Harjoittelua ei tule nähdä vain yrityksen kannalta. Harjoitteluohjelman tehtävänä on valmistaa nuorta työelämään ja kasvattaa häntä yrityksen työtapoihin.”

Hyvin organisoitu ja helppo ohjelma työnantajalle

Teknoloikan hakuprosessi on työnantajille helppo, sillä Tekniikan Akatemia vastaa Teknoloikka-paikkojen markkinoinnista ja organisoi hakuprosessin. Työnantaja valitsee hakijoista sopivimmat ehdokkaat ja tekee lopulliset valinnat sekä työsopimukset. Varsinaisen harjoittelujakson aikana työantaja maksaa nuorelle palkkaa (minimipalkka on 1 200 euroa kuukaudessa) sekä järjestää nuorelle mentorin.

Tekniikan Akatemia valmentaa mentorit ja järjestää Teknoloikan aikana mentori- ja harjoittelijatapaamisia, joissa ohjelmassa mukana olevat jakavat kokemuksiaan ja oppivat toisiltaan.

Syksyn 2017 työnantajahaku nyt käynnissä

Ensi syksyn Teknoloikkaan haetaan nyt mukaan työnantajia. Sekä toimialat että tehtävät voivat olla hyvin monipuolisia teollisuudessa, palvelualoilla tai julkisella sektorilla. Löytyisikö sinun työpaikaltasi tilaa Teknoloikkaajalle ensi syksynä? Lue lisää Teknoloikasta ja mukana olleiden työnantajien kokemuksista: www.teknoloikka.fi

Lisätietoja Tekniikan Akatemiassa antaa Johanna Fräki: [email protected], puh. +358 40 554 6604.

Aalto-yliopisto on Tekniikan Akatemian strateginen yhteistyökumppani. Aalto ja Tekniikan Akatemia pyrkivät yhteistyössä nostamaan esiin yhteiskunnallisia teemoja, jotka ovat merkityksellisiä molemmille. Teknoloikka on yksi yhteistyön muoto, jolla tehdään tunnetuksi teknologia-alan työ- ja uramahdollisuuksia nuorille.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Creative Sustainability -alumni Noah Peysson. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Alumni Noah Peysson: ”Creative Sustainability -ohjelmassa opin ongelmien ratkaisemista kokonaisvaltaisesta näkökulmasta”

Ohjelma auttoi minua myös kehittämään kriittisempää näkökulmaa meille annettuun tietoon ja ratkaisuehdotuksiin.
Opiskelua, kuvituskuva. Kuvaaja: Aino Huovio
Opinnot Julkaistu:

Tekoäly tarjoaa opiskelijalle yksilöllisempää opetusta

Uudet digitaaliset työkalut tehostavat opiskelua ja parantavat opintojen ennakoitavuutta.
Student Ekaterina Shmeleva from School of Science standing at Otaniemi campus / photo Aalto University, Matti Ahlgren
Opinnot Julkaistu:

"Olen onnellinen siitä, etten päätynyt muualle" - HAIC-stipendiaatit erittäin tyytyväisiä opintoihinsa Aallossa

"Olen onnellinen siitä, etten päätynyt muualle" - HAIC-stipendiaatit erittäin tyytyväisiä opintoihinsa Aallossa
red color making sliding shapes on blue background
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Poisoppimisen oppiminen: mitä radikaalisti luova koulutus voisi olla?

Juuso Tervo kehottaa meitä paitsi oppimaan uusia asioita myös oppimaan pois jo opitusta.