Teknologia muuttaa työtä, joten työ täytyy ajatella kokonaan uusiksi

Johtajan tulisi tuntea organisaationsa ja työntekijänsä hyvin voidakseen arvioida muutoksen vaikutuksia.
Better Business - Better Society seminar hosted by Hertta Vuorenmaa

Työ on muuttunut aina, joskin muutos on nyt nopeampaa kuin koskaan aiemmin. Työn muutos on eri vaiheessa eri aloilla, mutta perustrendit tunnistetaan liki kaikissa tehtävissä. Työn suhde aikaan, paikkaan ja työsuhteeseen muuttuu entistä nopeammalla tahdilla ja tuo tullessaan uusia haasteita.

”Oppimiskyvykkyys, tunneäly, kriittinen ajattelu ja uteliaisuus uuden oppimista kohtaan ovat tärkeitä tämän päivän työelämässä. Johtamiskulttuurin tulisi tukea ja fasilitoida muun muassa näitä ominaisuuksia”, sanoo tutkimusjohtaja Hertta Vuorenmaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Hertta Vuorenmaa haastaa Better Business – Better Society -seminaarin vieraansa tiistaina 3. maaliskuuta keskustelemaan kanssaan siitä, miten he näkevät työn muutoksen, millaista pitäisi olla nykyaikaisen johtamisen ja miten kaikkien työelämän toimijoiden ”mindset” työtä kohtaan saataisiin muutettua.

”Työ tulisi ajatella uudestaan yksilö-, organisaatio- ja yhteiskuntatasolla ja tämän mindset-muutostyön pitäisi tapahtua kaikilla tasoilla samanaikaisesti. Tätä ajattelua olisi oikeastaan pitänyt tehdä jo paljon aiemminkin, koska työn tulevaisuus on tänään, muutos on jo täällä ja nyt tarvitaan kokonaisvaltaista lähestymistä”, Vuorenmaa sanoo.

Hertta Vuorenmaa työskentelee tutkimusjohtajana Future of Work -hankkeessa sekä tutkijatohtorina Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella. Suomen Akatemian rahoitusta neljäksi vuodeksi (2019–2022) saanut Future of Work -hanke kokoaa yhteen Aalto-yliopistossa tehtävää, monitieteistä tulevaisuuden työn tutkimusta. Verkostossa keskustellaan ja opitaan tulevaisuuden työn uusista muodoista ja niiden vaikutuksista Suomen liike-elämään ja yhteiskuntaan. Verkostoon kuuluu niin tutkijoita, liike-elämän edustajia kuin lainsäätäjiä.

Katso linkin takaa tarkemmat tiedot englanninkielisestä seminaarista: https://bit.ly/32r4FRv. Voit seurata suoraa lähetystä tilaisuudesta Kauppakorkeakoulun Facebook-sivulla.

Tutkijatohtori Hertta Vuorenmaata haastatteli Terhi Ollikainen.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!