TEKin vuoden diplomityöpalkinto rakennustekniikan DI Jarkko Luntalle

Jarkko Luntta vastaanotti 20.11. TEKin ja TFiFin 5 000 euron palkinnon vuoden parhaasta tekniikan alan diplomityöstä.

Diplomityössään Luntta tutki analyyttisen ja numeerisen laskennan avulla liitossiirtymien vaikutuksia ristiinliimatuista massiivipuulevyistä eli CLT-levyistä rakennetun välipohjatason ja levyseinän toimintaan.

Työssä tutkittiin esimerkkitapauksena Jätkäsaareen suunnitteilla olevan toimistorakennuksen CLT-rakenteista välipohjatasoa.

Palkintoraati kiitteli työn ajankohtaisuutta. CLT-levyjen käyttö rakennusten rungoissa on kasvattanut viimeaikoina voimakkaasti suosiota. Työn tulos on tärkeä, kun halutaan varmistaa korkeiden puurakennusten rakenteellinen turvallisuus.

Palkittu diplomityö on tehty Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun rakennustekniikan laitoksella. Työn valvojana toimi professori Jari Puttonen ja ohjaajina DI Heikki Solarmo Pöyry Finland Oy:sta ja DI Janne Manninen Stora Enso Oy:sta.

Parhaan väitöskirjapalkinnon sai Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta väitellyt Jaakko Timonen, joka loi tutkimuksessaan magneettisista nanohiukkasista ja nanoselluloosasta ulkoisesti ohjattavia biohybridikuituja.

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.